blog

Smile!

Horeca 0

Hospitality met een hoofdletter H. Amerikanen kunnen dat. Ze weten hoe ze zich dienstbaar moeten opstellen, geven alle aandacht aan de gast en lachen. Ieder contact met de gast begint met welkom, een introductie en een lach.

Smile!

De vraag of die lach gemeend is duikt meteen op. ‘Ze lachen alleen voor de fooi’, hoor ik veel mensen zeggen. De vraag is, maakt dat wat uit?

De Amerikaanse arbeidsmarkt is gericht op prestatiebeloning. Iemand in de bediening krijgt $5 per uur (zo’n €4,50), werkt vaak 80 tot 90 uur in de week en kan alleen rondkomen dankzij fooien van gasten. Die doet dus enorm zijn best om meer tips te ontvangen. Het basisserviceniveau ligt erg hoog. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontvangst en de service aan tafel. Er is veel personeel en als gast word je voortdurend opgemerkt.

In Misset Horeca nummer 15 een reportage over restaurant Eleven Madison Park in New York van de twee vrienden Will Guidara en chef Daniel Humm. Zij zijn er in geslaagd hun restaurant volgens ‘The Worlds 50 Best Restaurants’ het beste van de Verenigde Staten te maken. Vooral door altijd alle aandacht aan de gast te geven: hospitality met een lach. Dat moet ook wel. De concurrentie is moordend in een stad met naar schatting zo’n 20.000 restaurants.

Ik heb genoten van een week gastvrijheid in New York. En het heeft mij weer overtuigd: beter een professionele lach die misschien niet gemeend is, dan helemaal geen lach.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels