blog

Gastvrij internet blijft winnen

Horeca 863

Wanneer je iemand vraagt een keuze te maken tussen ‘mens of machine’ dan kiezen de meesten voor de mens. Ze zijn natuurlijk niet onpartijdig, ze zijn zelf mens.

Bij die keuze zien we automatisch twee plaatjes: een vriendelijk lachend gezicht van een ‘mooi mens’ of een foto van een lelijke, ronkende machine. Natuurlijk kies je dan voor de mens.

In de dagelijkse praktijk wordt die zelfde keuze ons ook steeds voorgelegd. Die is als volgt:

A. In de rij aansluiten achter andere wachtenden om te kijken naar een niet onaardige maar wat slome medewerker, om uiteindelijk te horen dat de staafmixer van jouw keuze niet meer op voorraad is. Of het goed is dat je het showroommodel vol vette vingers en ontbrekende accessoires ’want we hebben de doos niet meer’ meekrijgt?

B. Je gaat met een kopje koffie naar een gebruiksvriendelijke website en je maakt een keuze voor een staafmixer, nieuw in een dichte doos op een voor jouw geschikt moment gratis thuisbezorgd. Je betaalt achteraf. Kies je nu de mens of de machine?

Veel winkelbedrijven gaan failliet terwijl ‘de crisis’ toch al een tijdje voorbij is. Steeds wordt de schuld neergelegd bij het internet. Maar het is niet het internet, het zijn de webshops die het winnen op gastvriendelijkheid en gebruiks-gemak. Het dringt bij de meeste winkeliers niet door dat het best gek is om een klant met een doos de straat op te sturen zonder te vragen: ‘Zullen we die vanavond gewoon even bij u thuis brengen?’

Onlangs verschenen er weer berichten over de groei van bezorgdiensten van maaltijden en (mini)catering. Het is het gevolg van diezelfde slimme en gastvriendelijke websites die je met enkele muisklikken in staat stellen zonder al te veel moeite te bestellen waar je maar zin in hebt, waar, wanneer en hoe jij het wilt. En als extra bonus: zonder dat iemand zucht, moeilijk kijkt of zegt dat het eigenlijk niet kan.

Mensen zeggen vaak: ‘De horeca loopt altijd een paar jaar achter’. Laten we hopen dat het waar is, dan zijn we nu op tijd om te leren van de ramp die zich heeft voltrokken in de winkelstraat. Die omzet is verplaatst naar een plek waar websites een klantvriendelijk proces kunnen beloven. Als de bezorgmarkt dan zo groeit, hoe zorgt u dat de live-experience in uw zaak daar tegenop kan blijven boksen?

BoslustLees ook de blog van Wouter Verkerk over Bistro Boslust: ‘Vandaag ontvangt u bij uw bestelling een gratis flesje water voor onderweg.’ Dat vind ik sympathiek en slim.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels