blog

Gemeente Amsterdam word wakker!

Horeca 0

Kanye West opende deze zomer een pop-up store in onze hoofdstad. Een winkel waar de rapper drie dagen lang zijn zelfontworpen shirts, hoodies en petjes verkocht. Ik was verbaasd dat aan de truien een prijskaartje hing van meer dan €150, maar ik moest ook gniffelen.

Gemeente Amsterdam word wakker!

Want wat leuk dat zo’n internationaal topartiest kiest voor Amsterdam als locatie voor zijn pop-up store. Niet iedereen dacht daar zo over. Nee, de notoire pessimisten vonden de opening van deze winkel dé aanleiding om opnieuw te starten met de discussie of Amsterdam nu te vol is of niet.

Ik vind die discussie niet te begrijpen. Amsterdam is onze hoofdstad! Een stad met internationale allure, één die wil concurreren met steden als Londen, Barcelona en Berlijn. Een stad die zich op de kaart zet als het centrum van ons land en wordt omschreven als de perfecte uitvalsbasis voor zowel zakelijk- als vrijetijdsbezoek.

Allemaal waar: alleen als we dan een jaar of vijf op rij de vruchten plukken van dit succes, dan moeten we niet gaan klagen. Nee, ik zou opteren voor uitbreiding van dit succesvolle beleid. Nog meer investeringen in (zakelijk) toerisme!

De mensen die Amsterdam te druk vinden, vergelijken het met Barcelona waar in 1992 de Olympische Spelen werden gehouden. De Spaanse stad werd daarna steeds populairder. Nú, na ruim 20 jaar onophoudelijke groei, beginnen de bewoners zich pas te roeren. De bewoners willen nu eindelijk ook weer een beetje van hun stad terug. Na 20 jaar! Amsterdam is daar nog lang niet.

We hebben in ons land te maken met een bestuurlijke laag die wordt gekozen door de bevolking. Volksvertegenwoordigers hopen elke 4 jaar herkozen te worden. Dat maakt weer dat ze voor de korte termijn graag populair zijn onder de bevolking. De gemeente heeft daarom besloten om drastisch te gaan bezuinigen op het zakelijk toerisme, als tegemoetkoming aan de Amsterdammers. Amsterdam Marketing moet de komende jaren zwaar gaan snijden in hun budgetten. Waarom? Omdat we als stad en land niet durven om juist op dit moment méér geld te investeren. Want als je bekijkt wat toerisme economisch allemaal oplevert, zou juist dat een ontzettend belangrijke investering zijn!

Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels