blog

De aandachtspunten van een gastvrij bedrijf

Horeca 5212

Zíjn wij in de basis wel een gastvrij bedrijf?’ Dat zouden ondernemers zich moeten afvragen. Bedrijven zijn vaak op zoek naar ‘net dat stapje extra voor de gast’ en zijn ook best bereid daarin te investeren. Maar alle focus op de gast kan ook zorgen voor een tunnelvisie die andere voorwaarden voor een gastvrij bedrijf aan het licht onttrekt.

De aandachtspunten van een gastvrij bedrijf

In een gastvrij bedrijf draait het om de verhoudingen tussen álle mensen. Volgens mij is dát de sleutel tot het gastvrije bedrijf. Het onderstaande model is simpel maar doeltreffend om een snelle analyse te maken van hoe je bedrijf er op het gebied van gastvrijheid voor staat.
Een gastvrije ondernemer werkt continu aan de optimalisering van alle onderstaande verhoudingen. Zijn er een of twee verhoudingen zwak? Werk aan de winkel! Zijn er meer dan drie van deze verhoudingen slecht of verstoord? Dan is het twee voor twaalf. Ga maar na:

1. Gasten – Medewerker

Hoe denken je gasten over je medewerkers? Is er respect en waardering? Of zijn er veel klachten?

2. Gasten – Gasten

Voelen gasten onderling verbinding? Hoe staan bijvoorbeeld stamgasten bekend onder andere gasten? Vormt dat een drempel?

3. Gasten – Ondernemer

Hoe denken gasten over de ondernemer? Is er respect, is de ondernemer benaderbaar? Of wordt er over de ondernemer geroddeld?

4. Ondernemer – Gasten

Hoe denkt de ondernemer over gasten? Vindt hij ze leuk en belangrijk of ziet hij ze als noodzakelijk kwaad ?

5. Ondernemer – Medewerkers

Hoe is de ondernemer met zijn
medewerkers? Is er een goede verhouding? Is er respect en zorgt de ondernemer goed voor het personeel? Zijn er groeikansen? Of is een medewerker volgens de ondernemer een inkoopproduct die je bij rust best een paar uur op standby kan zetten?

6. Medewerkers – Gasten

Hoe denken de medewerkers over de gasten? Wordt er over gasten
gezeurd, of is men heel positief en bereid alles voor de gast te doen?

7. Medewerkers – Medewerkers

Hoe is de sfeer onderling in het team? Gaan mensen collegiaal met elkaar om, hebben ze iets voor elkaar over en ontstaan er vriendschappen? Of kijkt iedereen tijdens het personeelseten alleen maar naar zijn eigen telefoon?

8. Medewerkers – Ondernemer

En hoe zien de medewerkers de ondernemer? Werken ze graag voor hun baas, of is er veel strijd? Zijn de medewerkers tevreden en trots op het bedrijf en hun werkgever? Sommige mensen denken dat gastvrijheid alleen gaat over het zesde punt. Mijn stelling is dat punt 6 alleen maar goed kan zijn als je ook energie, tijd, geld en aandacht investeert in de andere zeven verhoudingen. Dan ben je pas echt een gastvrij bedrijf.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels