blog

Geen tijd voor creativiteit

Horeca 6746

De onbegrensde mogelijkheden maken het ondernemers zonder creativiteit (maar dat komt vaak door tijdgebrek) ontzettend lastig te overleven. Alles om hen heen verandert razendsnel en ook hun eigen winkel kan (maar eigenlijk moet) echt wel een beetje mee veranderen.

Geen tijd voor creativiteit
Wouter Verkerk

Bijvoorbeeld omdat je jarenlang de enige horecazaak was op het pleintje bij de winkelstraat, maar nu is de hele winkelstraat verworden tot horecastraat en is jouw zaak aardig op weg naar een notering op de monumentenlijst. Ik sprak een ondernemer die zes jaar geleden een bestaand bedrijf overnam in een middelgrote stad. Hij had nog altijd het gevoel maar net te zijn begonnen aan zijn nieuwe avontuur. Hiervoor had hij achttien jaar bij een bank gewerkt. Hij moest nog altijd wennen. ‘Het is allemaal nieuw voor me hè, eigenlijk ben ik natuurlijk helemaal geen ondernemer.’ Hij deed in de afgelopen zes jaar nog steeds alles precies hetzelfde als zijn voorganger. Inclusief menukaart.

‘De wekker gaat pas af als het echt te laat is’

Voor hem was alles nog nieuw, zijn gasten dachten er anders over, want die kwamen ieder jaar een beetje minder. Veel ondernemers zijn eigenlijk gewoon in dienst in bij hun eigen bedrijf. Ze negeren hun ondernemersdashboard, ze werken 80 uur per week en hebben geen zicht op een uitweg. De wekker gaat pas af als het echt te laat is en de bank of een schuldeiser aan de noodrem trekt.
Maar het gaat toch veel beter met de horeca? Ja dat klopt, wel met ‘de’ horeca, maar niet met iedere ondernemer. Zeker in het horecalandschap van vandaag, met zo veel verschillende super professionele concepten die in sneltreinvaart uitrollen, houd ik mijn hart vast voor de kleine hard werkende ondernemer die de slagkracht mist op het gebied van marketing, conceptontwikkeling, foodtrends, interieur, personeelsmanagement, administratie, inkoop, pr en… ja, wat niet eigenlijk.
‘Sinds ik franchisenemer ben, heb ik weer vrije tijd.’ Een andere ondernemer verkocht vier jaar geleden zijn eigen zaak en begon op een andere plek een vestiging van een bekend koffieconcept. ‘Ik word ondersteund op ieder denkbaar vlak en ik doe wat ik altijd al deed. Alleen zonder me druk te maken of ik wel up-to-date ben, dat heb ik nu eigenlijk allemaal uitbesteed. En weet je, ik houd er nu ook nog wat aan over!’ 

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels