blog

‘Je kunt ook teveel focussen op kosten horecapersoneel’

Horeca 19061

‘Wouter, ik ben niet tevreden over de prestaties van mijn team. Ze doen amper iets aan upselling, en sommigen lopen echt als een kip zonder kop rond. Ik krijg ook best vaak slechte recensies.’

‘Je kunt ook teveel focussen op kosten horecapersoneel’

‘Het werkt natuurlijk het beste om mensen regelmatig uit te nodigen voor een teambijeenkomst, dan kun je afspraken maken en de huidige werkwijze evalueren. Ook heb je de mogelijkheid om te trainen en standaardsituaties te oefenen. Dat hoeft niet zo lang te duren hoor!’

‘Denk jij dat de mensen die hier werken daar zin in hebben? Op een vrije dag naar de zaak komen om hier te gaan zitten praten en trainen? Dat hebben we al eens geprobeerd en toen kwam de helft niet opdagen.’

Hoezo is dat dan een vrije dag, betaal je ze niet tijdens training en overleg?’

‘Eh, nou, we vinden altijd dat het ook een investering in jezelf moet zijn. Tja, je krijgt het maar mooi allemaal aangeboden en daar mag best een stukje tijdsinvestering tegenover staan…’

‘Wat grappig dat ik dat argument altijd alleen maar in de horeca hoor en dat in andere branches cursussen en werkoverleg gewoon doorbetaald worden.’

‘Ja maar, als ik ze moet betalen in die uren, dan houd ik niks meer over. Denk je dat het geld me op de rug groeit ofzo? Bovendien staat de omzet onder druk.’

‘En geef je het team een briefing aan het begin van de dienst? Even allemaal bij elkaar komen en dan alles doornemen en aanstippen? Als een dagelijkse routine, vijf minuten voor aanvang?’

‘Dat zou ik wel willen maar dat kan niet bij ons, we beginnen ook niet allemaal tegelijk, maar ieder half uur stroomt er iemand in…’

‘Dus als ik het goed begrijp, geef je alleen geld uit aan netto-arbeidsuren die je superstrak inroostert en tegelijkertijd klaag je over het niveau en de prestaties van je medewerkers. En als ik je ideeën aandraag om daar iets aan te doen, klaag je over het feit dat dat niet kan omdat je zo superstrak op je uren zit?’

‘Ja dat klopt.’

En even voor de duidelijkheid: je hebt echt het gevoel dat je veel te weinig uit je zaak haalt, dat er meer valt te verdienen voor je als je team maar wat beter zou werken maar je zit helemaal vast. Hmm, volgens mij zit je helemaal niet vast, maar draai je eindeloos rondjes in een vicieuze cirkel.’ 

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Leestip: Zo daalt je percentage personeelskosten

Leestip: Motiveer je personeel 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels