blog

Essentieel: Big data voor een horecabedrijf

Horeca 13350

Meten is weten, behalve als je niet weet wát je meet. in 2017 zijn ook ondernemers van kleine horecabedrijven dichtbij een dashboard waarop alle gegevens samenkomen.

Essentieel: Big data voor een horecabedrijf

Wat is de gemiddelde beoordeling van je gasten op de diverse fora? Wat is de gemiddelde werknemerstevredenheid? Wat is de gemiddelde besteding per gast? En uitgesplitst naar lunch en diner? En bij welke medewerker is die besteding het hoogst, of juist het laagst. Als een gast eerder bij je is geweest, weet jij dan een jaar later nog wat de uitzonderingen en voorkeuren van deze gast waren? Weet jij nog welke wijn hij toen dronk en hoeveel hij toen heeft besteed? Kunnen jouw medewerkers gemakkelijk op basis van voorraadbeheer zien wat op is, of misschien wel op moet? Hoeveel procent van je koffiegasten bestelt taart? En hoeveel procent van je gasten bestelt een dessert na de maaltijd? Welke medewerkers scoren hier het beste in? En is dat op alle dagen hetzelfde?

Ik realiseer me dat er in deze blog tot nu toe veel vraagtekens staan, maar mijn punt is hopelijk duidelijk. In principe zijn de data die antwoord moeten geven op al deze vragen beschikbaar, of in ieder geval vrij eenvoudig beschikbaar te maken. En weet je? Het is een schat aan informatie die je helpt bij het maken bij al je keuzes als ondernemer.

Ik schrik soms van de date die worden gemist in bedrijven die ik bezoek. Af en toe zijn er niet een data beschikbaar over het aantal gasten dat over de vloer komt, meestal is het niet mogelijk om de omzet per medewerker uit te splitsen en bijna nooit krijg ik goed inzicht in de verschillende percentages bijverkoop, laat staan dat die dan ook nog per medewerkers worden uitgesplitst.

In de toekomst zie ik bij het aanklikken van een specifieke medewerker in een oogopslag zijn gemiddelde omzet per dienst, per gast, de gemiddelde tevredenheid van zijn gast, zijn eigen tevredenheid, zijn gemiddelde fooi, het percentage upsell-producten en hoeveel waste hij heeft voorkomen door op tijd producten aan te prijzen.

Ook zie ik direct op welke momenten van de dag hij het beste functioneert en rendeert en dat allemaal overzichtelijk vergeleken met zijn collega’s.

Voor het zover is, kan er al heel erg veel met de data die je nú al erg goed kunnen helpen het verschil te maken.

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. De boeken van Wouter Verkerk kunt u bestellen op www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel