blog

Dit is tijd dat slechte horeca verdwijnt, niet tijd van personeelstekort

Horeca 16740

Sommige horecaondernemers vertonen in deze warme dagen tenenkrommende, ongeloofwaardige en hypocriete trekjes.

Dit is tijd dat slechte horeca verdwijnt, niet tijd van personeelstekort
Wouter Verkerk

Ze klagen steen en been over een tekort aan medewerkers en speculeren hardop over mensen met een uitkering die maar uit de luie stoel moeten komen om te komen helpen in (afwas) keuken of terras. ‘Werken voor je geld!’ Hypocriet, omdat het dezelfde ondernemers zijn die bij een paar dagen regen alle mensen die op het rooster staan afbellen en verwijzen naar hun luie stoel. ‘Vandaag heb ik je niet nodig!’ En in het rustige winterseizoen? ‘Daar is de WW voor!’

Arrogante machtspositie

Het is de arrogante machtspositie van dit soort werkgevers die op dit moment afbrokkelt, niet de mentaliteit van jonge werknemers. Medewerkers willen namelijk best hard werken! Ze kiezen echter wel graag voor een baan met perspectief, met zekerheid en waardering, ook als het regent. Wat er nu gebeurt hangt al een hele tijd in de lucht en zeg niet dat niemand je heeft gewaarschuwd. Medewerkers willen niet rennen op commando, willen niet langer een werkpaard zijn die je op stal kan zetten als hij niet nodig is. Medewerkers kan je niet bestellen naar behoefte, dat doe je maar met je inkoop F&B, niet met je ‘inkoop’ HR!

Het aantal bedrijven met een serieus probleem neemt toe. Zaken blijven op sommige dagen dicht en als ze open zijn valt de omzet niet tegen omdat de gasten niet willen besteden maar omdat medewerkers het niet aan kunnen of niet weten hoe het moet. Teams met een gemiddelde horeca ervaring van 7 weken, de bedrijfsleider met 10 jaar meegerekend, staan verschrikkelijk zwak maar ook daar is het percentage personeelskosten nog steeds heilig. ‘Ga maar naar huis!’ ‘Ga maar even twee uur onbetaald pauze houden!’ Hoe bedenk je het dat die medewerker dan bij een golfje nieuwe gasten ineens gemotiveerd, ingewerkt en met een grote lach opspringt om die mensen in de watten te leggen?

Duurzaam ondernemen gaat ook over mensen

Horecaconcepten die bij pieken afhankelijk zijn van een flexibele schil van tientallen medewerkers, op afroep beschikbaar en alleen in de uren dat het ertoe doet, die je bij omslaand weer kan afbellen en bij tegenvallende gastenaantallen naar huis kan sturen, die horecaconcepten zijn alleen op papier een succes. Zet het maar uit je hoofd dat je dat nog een jaar kan volhouden. De tijden veranderen, duurzaam ondernemen gaat ook over de manier waarop je met mensen omgaat.

Bovendien, wat schiet je er nou eigenlijk mee op? Veel bedrijven missen op dit moment op mooie dagen per dag een bedrag aan omzet dat ze met al dat gepuzzel met uren, besparen per maand aan personeelskosten. Gasten komen helemaal niet voor eten en drinken naar je zaak, ook niet voor dat ontzettend knap bedachte concept van die ondernemer… Gasten komen voor horecamensen naar de horeca. Een horecaondernemer hoeft alleen maar zijn mensen blij te maken en dan komt in deze conjunctuur de rest gegarandeerd vanzelf. ‘Only happy people can make people happy!’

Andere dingen dan geld en winst

Er zijn overigens genoeg voorbeelden van bedrijven waar het gewoon heel goed gaat, waar mensen graag werken, iedereen elkaars werk serieus neemt, en er goed wordt nagedacht over de kernwaardes van het bedrijf. Waar ook andere dingen dan geld en winst belangrijk zijn. Dat zijn de bedrijven die toekomst hebben. Waar mensen fatsoenlijk worden betaald, waar geven en nemen in de juiste balans hand in hand gaan. Waar wordt geleerd en opgeleid en waar medewerkers groeien. Waar Horeca weer een vak is waar je trots op bent. Misschien zeggen we over een paar jaar wel over deze tijd: Dat waren de tijden dat slechte horeca verdween omdat medewerkers er niet meer wilde werken.

Wouters boek ‘Dit is het jaar van de bediening’ is in de derde herziene druk verschenen en is vanaf vandaag te bestellen via deze link! Maak gebruik van de aanbieding: 2 boekjes van Wouter naar keuze voor slechts 18,75 inclusief verzendkosten!

>>Lees hier meer van Wouter Verkerk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels