blog

Een team in topconditie

Horeca 5604

De vergelijking tussen je horecateam en een sportteam gaat in veel gevallen op. Neem nou de lichamelijke en geestelijke conditie van je medewerkers. In het seizoen moeten ze echt loodzware weken draaien. Iedere dag verwacht je scherpte, iedere dag verwacht je focus. Want in voetbaltermen: dit zijn de maanden dat je iedere dag een finale speelt. Je kunt en wilt het jezelf niet veroorloven om kansen te laten lopen.

Een team in topconditie

En hoe zorg je dat je team van horecapersoneel in die topconditie komt? Hoe faciliteer je dat? Ik interviewde in de afgelopen weken een aantal ondernemers die inspireren op het gebied van werkgeverschap. Zij openden nog maar eens mijn ogen. Het is namelijk gewoon heel raar om topprestaties te verwachten van mensen die iedere dag veel (te veel) drinken, ongezond eten, weinig slapen, niks bijleren en te veel uren moeten maken. Dat weten we allemaal, maar toch kom je díe horecamensen iedere dag ergens tegen. (Bij de buren natuurlijk, niet in je eigen zaak ;))

horecapersoneelEnkele prikkelende, maar o zo ware uitspraken van die ondernemers: ‘Wij geven medewerkers net als gewone bedrijven vaste contracten, betalen mensen net als gewone bedrijven gewoon door tijdens trainingen en cursussen en geven ze net als gewone bedrijven niet iedere dag twee bier na het werk!’ (Fons de Visscher, The Seafoodbar)
‘Als je wilt dat je medewerkers het allerbeste geven aan je gasten, dan zul je goed voor ze moeten zorgen. Ons personeelseten is altijd lekker en gezond, iedereen heeft regelmatig een weekend vrij en onze medewerkers sporten op onze kosten onder begeleiding van een personal trainer. Dat is heel goed voor hen en dus uiteindelijk ook voor onze gasten en voor ons!’ (Koen Bakker, Het Hooihuis)

‘Ik vind het kortzichtig om relatief veel geld te betalen voor de presentie van medewerkers, maar niet te investeren in hun ontwikkeling en motivatie. Ik zeg het weleens zo: hier op ons park werken we met heel grote en dure machines. Die moeten we niet alleen aanschaffen, die moeten we ook heel goed onderhouden om er het beste uit te halen. Dat is met onze mensen precies hetzelfde! Wij begeven ons in het hogere segment van de markt. Onze gast verandert razendsnel, onze medewerkers moeten dus mee veranderen en telkens bijleren om up-to-date te blijven.’ (Michel Huigevoort, TerSpegelt) 

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels