blog

Het tragische lot van horecauitzendbureaus

Horeca 1

Twintig jaar geleden werkte ik in de horeca-uitzendwereld. Het was een geweldige tijd, trotse bureaus met een vleugje hotelschool, een vleugje chic en vooral heel veel zin in mooie klussen in de horeca.

Het tragische lot van horecauitzendbureaus

In het jaar 2000 was ons tarief voor horecamedewerkers, ongeacht leeftijd, 44,50 gulden. Dat is ongeveer €21. Van dat tarief betaalt een bureau de medewerker, werkgeverslasten, reserveringen, trainingen, de vestiging, het hoofdkantoor, alles dus. Nu, achttien (!) jaar later, wordt €21 als een zeer hoog tarief gezien terwijl alle kosten zijn gestegen ten opzichte van toen. Bedragen van rond de €18 zijn geen uitzondering en zelfs lager komt voor.

De cateraars en inleners zijn niet bereid meer te betalen. Ze knijpen medewerkers uit. Iedereen weet dat een gast op een evenement of beurs allang niet meer wordt verrast door een bitterbal, een strik om een statafel of een glas champagne. De echte kracht moet komen van de mensen die de gasten verzorgen. Maar precies voor dát element is er geen geld. Wie een offerte van een cateraar bekijkt, ziet een heel ander beeld. De uiteindelijke klant betaalt namelijk voor de inzet van medewerkers aan de inlener wel een hele serieuze prijs. Het is gebruikelijk dat de inlener de kosten van medewerkers verhoogt als ware de medewerkers bitterballen. Inkoop + marge = verkoopprijs. Voor de inleners van uitzendkrachten zijn medewerkers dus gewoon inkoopproducten die je zo scherp mogelijk moet zien in te kopen om er zo veel mogelijk op te kunnen verdienen.

Een eindig verdienmodel

Contracten in de horeca wat moet je wetenHet is een wrang maar gelukkig ook eindig verdienmodel als je je bedenkt dat er niet zoveel medewerkers meer zijn die voor het minimumloon willen worden ingekocht, gedwongen worden minimaal 10 procent onbetaald pauze op te nemen en ook nog lijdzaam toezien dat er voor hun maaltijd €4,50 van hun schamele loon wordt ingehouden. Die medewerker wordt op de vloer bovendien geconfronteerd met hele hoge verwachtingen. ‘Zijn dit nou die medewerkers waar wij €37,50 per uur voor moeten betalen. En het bureau? Dat mag ‘blij’ zijn met een klant die 20.000 uur per jaar ‘doet’.

Maar de wal keert het schip. Uitzendkrachten keren uitzendbureaus de rug toe en beginnen voor zichzelf als freelancer of verdienen goud geld in de door personeelskrapte overhitte stad. Een cateraar met écht besef die weet ook: straks heb ik een groot probleem en komt er niemand meer. De slimme inlener van nu is niet alleen bezorgd en ‘bereid mee te denken’, Nee, die zegt per direct: Dit moet anders. Vanaf nu verhoog ik de tarieven van mijn bureau met minimaal 35 procent met het vriendelijke verzoek de lonen met hetzelfde percentage te laten groeien.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels