blog

Prijs omlaag of waarde omhoog

Horeca 7159

Een general manager van een mooi, maar behoorlijk prijzig vakantiepark inspireerde me ooit toen hij vertelde hoe hij een aantal jaren geleden op zijn plek was begonnen. Zijn aanvangsinventarisatie leerde hem dat zijn voorgangers prima werk hadden verricht, het park lag er goed bij. Toch was hij niet helemaal tevreden over de tarieven, zeker in het hoogseizoen vond hij die te hoog.

Prijs omlaag of waarde omhoog

Hij was niet de enige, ook zijn gasten lieten dat blijken. Die hadden meer verwacht voor dat geld. Op prijs-kwaliteit scoorde hij net aan een zesje, een aandachtspunt om mee aan de slag te gaan dus.

Hij overwoog de prijzen te verlagen maar het lukte hem niet, zonder dat het consequenties zou hebben voor de kwaliteit. Hij bedacht daarop een list. Hij verlaagde de prijzen niet, hij verhoogde ze. Hij zei: ‘Wouter, het was hier zo duur, daar kan dit ook nog wel bij.’ En de €50 die zijn gasten vanaf dat volgende seizoen meer gingen betalen, kregen ze eigenlijk helemaal terug als ze hun vakantiehuisje betraden.

Bij het Nespresso-apparaat in de keuken lagen voortaan veertig originele cups (€16) en op tafel stond een fles goede, rode wijn (€15). In de ijskast een schaal druiven (€3), een fles biologische appelsap (€2,25), een paar Mexicaanse biertjes (€4) en een vers opgepoetst limoentje (€0,25). Boven waren de bedden extra netjes opgemaakt en in de kinderbedden lag een knuffel (€9,50).

Na een paar weken werd het effect duidelijk. Gasten waardeerden de prijs-kwaliteitverhouding met ‘prima’. ‘Het is niet goedkoop maar je krijgt wel waar voor je geld, heerlijk zeg die verwennerij!’ ‘Nog bedankt voor de rode wijn, de lekkerste die we ooit gedronken hebben, een geweldig begin van ons weekend weg!’

Horecaondernemers hebben het vaak over kortingen en de allerlaagste prijs en natuurlijk zijn er veel gasten waar dat ook het belangrijkste voor is. Toch denk ik dat je altijd twee kanten op kan. Voeg ik waarde toe, of haal ik er juist nog een plakje vanaf om tegen een nog lagere prijs te kunnen leveren? Gasten komen volgens mij altijd voor de allerbeste ervaring voor de allerbeste prijs. Als de ervaring beter wordt, willen ze er dus ook best een beetje meer voor betalen. Is een kop koffie voor €3,50 te duur? Misschien wel, maar niet als het een grotere kop is met het lekkerste koekje van de stad er ‘gratis’ bij.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel