blog

Begin niet te snel aan tweede horecazaak

Horeca 1812

Begin dit jaar liet KHN-voorzitter Robèr Willemsen er geen misverstand over bestaan: de horeca is booming. ‘Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei,’ zei Willemsen.

Begin niet te snel aan tweede horecazaak

Net als Willemsen maak ik wel een belangrijke kanttekening bij die economische groei. Doordat er veel horeca bijkomt, stijgt de omzet per bedrijf nauwelijks. De koek moet met veel meer bedrijven worden gedeeld en dat ervaren veel van onze klanten aan den lijve. En de kosten rijzen ook nog eens de pan uit. De omzet van de branche mag dan stijgen, de winst onder de streep doet dat niet. Die daalt. Vooral de kleinere zaken hebben het moeilijk. Die worstelen met de almaar stijgende huren, door schaarste fors hogere lonen en de bierprijzen.

Ik ben bang dat 2018 voor menig ondernemer een hachelijk jaar wordt. Waarom? Om mij heen merk ik dat veel van hen de tijd rijp vinden voor een tweede zaak. De economie bruist, hun zaak zit vol, makelaars en leveranciers komen met het ene mooie overname-aanbod na het andere, crowdfunders lenen maar al te graag. Het is nu of nooit.

Ik zeg: niet te snel. Of in ieder geval: nu nog niet. Ondernemers kijken door een te roze bril. Ze denken dat ze hun bedrijf strak hebben staan, terwijl dat niet het geval is. Dat komt omdat ze hun eigen uren niet meetellen. Die 80 uur per week zie je nergens terug. Pas als de ondernemer een bedrijfsleider aan moet stellen om hem te vervangen, zie je al die uren terug in de loonsom. Te laat: de loonkosten in de eerste zaak stijgen met tien procent. Weg winst. En omdat de ondernemer/gastheer/kapitein weg is, dalen de marges.

Leestip: De valkuilen van het sturen op kengetallen

Daarom zeg ik: begin niet te vroeg aan een tweede zaak. Wacht tot de eerste zaak zonder jou volledig zelfstandig kan draaien. Wacht tot dat moment en ga niet mee in de huidige hype van het verdelen van de koek. Dat is de enige manier om deze periode van booming business heelhuids en uiteindelijk beter door te komen.

Maikel Lindewegen van 402 Bedrijfsadministratie, de financiële waakhond van de horeca. Bij haar klanten realiseert 402 resultaatverbeteringen van tien tot veertig procent. 

Reageer op dit artikel