blog

Shit, het gaat veel te goed

Horeca 918

Het was een waardeloze maand. Het gaat namelijk veel te goed allemaal.

Shit, het gaat veel te goed

Het was een waardeloze maand. Het gaat namelijk veel te goed allemaal. De eerste filecijfers van 2018 kwamen binnen. Die waren ronduit alarmerend: de filedruk steeg met 25 procent. En dat was volgens ANWB-baas Frits van Bruggen nog maar het begin van de ellende. Krijg je ervan als iedereen zo nodig naar zijn werk moet.

Ook de horeca ontsnapt niet aan de misère. Het CBS meldde dat het aantal toeristen in ons land de sterkste groei in 10 jaar doormaakt. 18 miljoen buitenlanders sliepen 44 miljoen nachten in Nederland. Voor Amsterdam was dat slecht nieuws, meldde een toerismedeskundige. ‘Als we niet ingrijpen, wordt Amsterdam onleefbaar,’ wist hij te vertellen. Er schijnen daar al hotels te zijn die compleet volgeboekt zijn.

ABN Amro meldde dat de horeca de komende jaren moet rekenen op een nog hogere omzet. Vooral restaurants en hotels doen het goed.

Zorgwekkend.

Tot overmaat van ramp werd het prachtig weer. De Telegraaf liet die buitenkans niet onbenut en sleepte een ondernemer uit Zandvoort voor de camera. Die zag het allemaal niet meer zitten. Er was in de wijde omtrek geen serveerstertje meer te vinden, klaagde hij. (Die zitten allemaal in Amsterdam natuurlijk.)

Sta je dan met je overvolle terras.

In het psychologie-blad Quest las ik dat klagen tot een beter humeur leidt. Mensen die niet genoeg klagen, hebben zelfs meer kans op depressies, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Om een beetje profijt te hebben van je geklaag, moet je wel iemand vinden die de goede reactie geeft. Klagers zoeken naar bevestiging en verbinding.

Daarom hier mijn passende reactie op al het shitnieuws van de afgelopen week:

Ik weet het, het glas is halfvol. Wat zeg ik, overvol. Kom, we gaan de kroeg in, drinken we er samen een.

Radboud Bergevoet

Reageer op dit artikel