blog

Je moet alles geven, dat maakt het verschil

Horeca

Een straat in het zuiden van het land met meer dan twintig horecabedrijven min of meer op een rij. Het ene bedrijf propvol, de andere niet. Het is dinsdagavond, het zou toeval kunnen zijn. Een paar weken later was ik er op donderdagavond; zelfde beeld.

Je moet alles geven, dat maakt het verschil

Omdat het me fascineerde, ben ik er ook op een zaterdag langs gegaan. Nu hingen ze er met de benen buiten en was het in de andere zaken halfvol.
Ik maakte een afspraak met de ondernemers. We namen plaats op het winterterras. Kacheltjes, een kerststal, zeker tachtig kaarsjes en subtiele (kerst)muziek. Ik vroeg wat ze nou precies beter doen dan die andere ondernemers. Hun antwoord: ‘Geen idee, wij houden ons niet bezig met anderen, wij concentreren ons op ons eigen bedrijf.’ Dat was een goed begin van een nog beter gesprek.

De ondernemers vertelden over de plannen voor 2018, hun doelen en uitdagingen. Ze vertelden me ook dat ze allebei soms een beetje te hard werken. Op de vloer? vroeg ik. ‘Ja ook!’ was het antwoord. Maar voornamelijk op het drukke kantoor boven de zaak. Ze hadden het over de leuke plannen voor Koningsdag en lieten me de tekeningen zien van aanpassingen in de zaak. Ook hadden ze net het magazine voor de eigen medewerkers weer uitgebracht ‘verschijnt 2x per jaar’. Het was een glossy tijdschrift dat niet onderdoet voor een luxe tijdschrift. Het stond vol verhalen, foto’s, tips en ideeën speciaal voor de eigen club mensen. ‘Oplage 150 stuks. Iedereen reageert altijd zo leuk, dan ben ik in een klap al die uren die erin gaan zitten, vergeten.’

‘We zijn bezig met een nieuwe koffie- en theelijn. We willen blijven vernieuwen.’ En over de medewerkers hoorde ik één van de twee zeggen: ‘De nieuwe talenten die wil ik allemaal een keer spreken, liefst tijdens een etentje. Ik wil ze leren kennen, dat vind ik belangrijk. Het voelt alsof ik ze alleen laat met mijn kind, dat is na twintig jaar nog altijd iets bijzonders.’
Aan het eind van het gesprek vroeg ik: ‘Zijn jullie altijd zo positief en energiek. Vol plannen en gefocust op details?’ Het antwoord: ‘O, dat heb ik niet zo in de gaten, ik doe gewoon mijn best. Weet je wat het is, in de horeca vraag je je medewerkers om alles te geven, dat kan toch alleen maar als je dat zelf ook doet?’ Het was de kerstgedachte waar ik de komende maanden op door kan. Want dat is het precies!

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels