nieuws

Chinese cafetariahouders ontevreden over rendement

Horeca

Chinese cafetariahouders zijn niet tevreden over het rendement dat ze behalen met hun bedrijf. Verder kampen ze met taalproblemen. Dat zijn twee belangrijke uitkomsten van een recente enquête onder Chinese snackbarhouders. Zo laat Bas van Osta van sector Fastfood- en IJsbedrijven (voorheen IJsfrica) weten.

‘We hebben een aantal actiepunten uit het onderzoek gehaald. Er valt geen echte conclusie te trekken’, vertelt Van Osta die sectormanager is bij Koninklijk Horeca Nederlands afdeling voor ijs- en fastfoodbedrijven. Zo gaat zijn sector Chinese cafetariahouders wijzen op de mogelijkheid dat ze zelf kunnen aangeven bij welke sector ze ingeschreven willen staan. ‘Dat biedt het voordeel dat ondernemers de informatie over wettelijke regels in twee talen krijgen’, vertelt Van Osta. Uit het onderzoek onder de Chinese ondernemers bleek dat ze problemen met de Nederlandse taal hebben.

Rendement
Andere uitkomst van het onderzoek was dat 55 procent van de ondervraagden aangaven dat ze ontevreden waren over hun rendement. Ook lag het omzetniveau onder het gemiddelde, zo stelt IJsfrica vast. veertig procent van de ondervraagden had een omzetniveau onder de twee ton en bij 38 procent lag dat tussen de twee en vier ton. IJsfrica adviseert cafetariahouders van Chinese komaf om deel te nemen aan de workshops Bedrijfsverbetering Chinese Horeca. Deze gaan in het voorjaar 2001 van start voor Chinese ondernemers. Doel ervan is het rendement bij de bedrijven op te krikken.

Respons
In totaal verstuurde IJsfrica driehonderd vragenlijsten naar Chinese cafetariahouders. Daarvan stuurden zestig ondernemers de enquêtes terug. ‘Een respons van twintig procent. Dat is ons niet tegen gevallen’, aldus Van Osta. ‘We hebben nu in kaart gebracht welke problemen de Chinese ondernemer tegenkomt in de praktijk.’ Dat bleek naast de taalproblemen en onvoldoende rendement een aantal aanverwante zaken te zijn, volgens de sectormanager. Zoals: cultuurverschil, onwetendheid over wet- en regelgeving, criminaliteit, discriminatie, moeite om personeel te vinden en communicatie met Nederlands personeel en collega’s. Dat laatste vraagstuk is volgens Liping Li van de sector Chinees-Indische bedrijven van Koninklijk Horeca Nederland een probleem dat specifiek bij cafetariahouders van Chinese komaf leeft. Chinese restauranthouders hebben niet met een dergelijke kwestie te maken. De andere problemen die uit het onderzoek naar voren kwamen, leven ook bij Chinese restauranthouders.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels