nieuws

Culinaire top in privéjet

Horeca

Onlangs hielden 7 voorzitters van samenwerkingsverbanden in de restaurantsector culinair topberaad.

Inchecken niet nodig. Wachten ook niet. Bagage wordt keurig ingeladen en de passagiers hoeven alleen maar het vliegtuigtrapje te bestijgen; eenmaal in de jet wachten luxe lederen fauteuils. Snel opstijgen, glaasje champagne erbij en binnen anderhalf uur vliegt het gezelschap van Rotterdam Airport naar de cognacstreek. Zestig miljoen dollar kost dit aërodynamische speeltje. Het wordt gebruikt door de topmannen van het Hennesy-concern, maar de jet is ook een enkele keer beschikbaar voor minder-vermogenden.

Topberaad
Bestemming vandaag is het cognachuis Hennessy, dat sinds 1765 bestaat. Eén keer per jaar houden de voorzitters van zeven samenwerkingsverbanden een culinair topberaad, deze keer dus in Frankrijk. Na afloop van de vergadering wordt er besloten vaker te vergaderen. Is dit de geboorte van één sterke restaurantorganisatie? Erwin Rosendal, voorzitter van de Jeunes Restaurateurs: ‘De clubs hebben veel raakvlakken met elkaar, delen dezelfde problemen en staan voor dezelfde uitdagingen. Ik ben een groot voorstander van een betere samenwerking.’ Behalve de Jeunes Restaurateurs zijn ook de Alliance, Les Patrons Cuisiniers, Relais du Centre, Fine Eastern Restaurants, Selected Indonesian Restaurants en Chateaux et Residences Gastronomiques bij het topberaad betrokken. Het overleg van de restaurateurs heeft het karakter van een besloten vergadering. De onderwerpen die aan de orde komen variëren van internet, de problematiek van de no-shows, prijsaanpassingen tot hoe om te gaan met kortingsbonnen in het restaurant.

Certificaat
Op de agenda staat ook de presentatie van het Hennessy-certificaat voor gastheren die gaan studeren aan de Hotelschool Leeuwarden. Het certificaat is ontworpen door kunstenaar Paul de Lussanet en wordt door de keldermeester van Hennessy, Yann Fillioux, uitgereikt aan de restaurateurs. Alle gastheren die hun driejarige Masterclass hebben voltooid ontvangen het certificaat. De opleiding is opgezet door de zeven samenwerkingsverbanden en de Hotelschool Leeuwarden, met steun van Koninklijk Horeca Nederland. Hennessy ondersteunt met dit certificaat de Masterclass; ook is het bedrijf sponsor van de Alliance Hennessy Gastvrijheidsprijs, die één keer per jaar wordt uitgereikt.

Timeless
Geproefd wordt er ook. Na het diner in het voormalige buitenhuis van de familie Hennessy trekt het gezelschap zich terug in de rookkamer, waar sigaren worden opgestoken en cognac wordt geproefd. Timeless wordt aangeboden. Slechts tweeduizend flessen zijn er wereldwijd van op de markt gebracht, gemaakt van eaux-de-vie die honderd jaar of ouder zijn. Kosten: zesduizend gulden per kristallen fles. Wie nipt aan een glaasje is een paar honderd gulden armer. ‘Het gaat niet om de prijs. Timeless is een droom, een verhaal. Er zijn restaurants in Frankrijk die vier flessen hebben gekocht’, zegt Bob Bron, directeur van Hennessy Nederland. In Nederland, zo gaf hij toe, lopen de flessen minder hard.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels