nieuws

Euro 2000 stuwt kamerprijs fors op

Horeca

Dit jaar vinden er in Nederlandse hotels en pensions meer dan dertig miljoen overnachtingen plaats; 52 procent daarvan is buitenlands. De sector gaat uit van een groei van zo’n vijf procent.

‘Er is vooral een nog steeds groeiende vraag naar zeer luxe hotelkamers. Die vraag overtreft soms zelfs het aanbod’, aldus algemeen directeur Hans van Driem van de nieuwe koepelorganisatie Toerisme Recreatie Nederland. Hij zei dit vorige week tijdens de eerste-steenlegging van het luxueuze Palace Hotel in Noordwijk aan Zee.

Omdat de consument ook bereid is voor die luxe meer te betalen, zo bleek onlangs uit jaarlijks onderzoek van Horwath Consulting, stegen vorig jaar de gemiddelde kameropbrengsten van 185 naar 198 gulden. In Amsterdam en Schiphol namen ze zelfs toe van 199 naar 235 gulden.De topman van Toerisme Recreatie Nederland – de nieuwe onderneming bestaande uit het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT), Toerisme & Recreatie AVN (Lekker weg in eigen land) en de Algemene Vereniging van VVV’s (ANVV) – zei verder dat Nederland nu ruim drieduizend hotels en pensions telt, samen goed voor 184.000 bedden. De totale hotelbeddencapaciteit in Nederland is de afgelopen tien jaar met 28 procent gestegen.

Euro 2000Met name de hotels in Amsterdam doen het goed. Mede dankzij een paar grote evenementen zijn dit jaar opnieuw records gebroken, zo blijkt uit studie naar de hotelprestaties in 28 Europese steden, waarmee onderzoeksbureau Arthur Andersen begin deze week naar buiten trad.In het centrum van Amsterdam steeg de bezettingsgraad in de periode rond Euro 2000 naar 89 procent. Samen met een aanzienlijke stijging van de kamerprijzen leidde dit tot een opbrengststijging van 33 procent naar 346 gulden.

De gemiddelde kamerprijs in Nederland kwam in juni 28 procent (in België 30 procent) boven het niveau in dezelfde maand in 1999. Overigens lieten niet alleen Nederland en België indrukwekkende cijfers zien. Hotels in Hannover bijvoorbeeld konden door EXPO 2000 hun tarieven opschroeven met gemiddeld honderdzestig procent tot 366 gulden. Achteraf bezien iets te hoog gegrepen, want de stijging ging ten koste van de bezettingsgraad. Die daalde met dertien procent naar 47 procent. Uiteindelijk was de gemiddelde kameropbrengst dan ook teleurstellend, 192 gulden. Volgens de onderzoekers heeft de dure kamerprijs mogelijk bijgedragen aan de tegenvallende bezoekersaantallen gedurende de eerste maanden van de expo.

Naar verhouding de snelste groeier was Istanbul, waar de gemiddelde kamerprijs met 45 procent steeg. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat 1999 een absoluut rampjaar was voor de hotelsector in Turkije. Vooral de aardbeving en de dreiging van het terrorisme van de PKK leidden tot slechte cijfers. De gegevens van Arthur Andersen vormen onderdeel van een veel omvangrijker onderzoek naar de hotelprestaties wereldwijd. Sinds 1996 wordt gekeken naar de gegevens van meer dan 3500 hotels in tweehonderd markten in honderdveertig landen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels