nieuws

Allied Domecq ziet af van Seagram-dranken

Horeca

Het Britse drankenconcern Allied Domecq neemt de Franse champagnemerken Mumm en Perrier-Jouet over voor 575 miljoen euro (f 1,26 miljard). Mede in verband met die aankoop is besloten af te zien van een bod op de drankendivisie van het Canadese Seagram, zo heeft Allied woensdag meegedeeld.

Seagram verkoopt zijn dranken via een veiling omdat het zich na de fusie met het Franse Vivendi tot Vivendi Universal, volledig wil richten op de mediasector. Het gaat om wijnen en drankmerken als Chivas Regal (whisky), Captain Morgan (rum), Martell (cognac) en Absolut (wodka). De opbrengst wordt geraamd op 8 miljard dollar (f 20 miljard).
Na het afhaken van Allied Domecq zijn er nog twee kandidaten. Dat zijn een gezamenlijke onderneming van het Britse Diageo en het Franse Pernod Ricard, en een alliantie van rumproducent Bacardi en het Amerikaanse Brown-Forman, de eigenaar van whiskymerk Jack Daniel’s. Vivendi Universal heeft laten weten dat hun biedingen dicht bij elkaar liggen. Het concern zal voor het eind van het jaar een keuze maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels