nieuws

Geen vlees aan het bot

Horeca

De rendementsverbetering in de horeca blijft achter. De omzetontwikkeling kan de uit de pan rijzende kosten niet bijbenen. ‘We teren in. We zullen als bedrijfstak blijven groeien, maar in termen van financiële weerbaarheid komt er geen vlees aan het bot.’ Voorzitter Jan Geenemans van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) gaf dit noodsignaal af tijdens het jaarcongres van zijn organisatie in het Kurhaus in Scheveningen.

Geenemans stelde dat de horeca de verwachte verbetering van het bedrijfsresultaat met zes procent dit jaar, niet haalt. De bedrijfstak zal genoegen moeten nemen met 4,75 procent, en dat is volgens de KHN-voorzitter te weinig. Als het in tijden van economische voorspoed al niet lukt financiële weerbaarheid op te bouwen, hoe moet het dan als de economie, zoals verwacht, straks niet meer zo hard groeit, vroeg Geenemans zich ongerust af.

Hand op de knip
Voor 2001 heeft het bedrijfschap Horeca en Catering een bedrijfstakbrede omzetstijging van bijna 7 procent becijferd. Het bedrijfsresultaat zou met 7 procent moeten stijgen, maar Geenemans heeft daar een hard hoofd in. In de cijfers wordt er namelijk vanuit gegaan dat alle ondernemers in staat zijn de ‘hogere loonkosten, duurdere energie, hogere BTW, exorbitante leges en een accijnsverhoging’ aan de gasten door te berekenen: ‘Ik twijfel eraan of dat zal gebeuren.’ De voorzitter verwacht ook niet dat de consument de komende jaren meer gaat besteden in de horeca: ‘De hand gaat op de knip.’ Om verschillende redenen, legde Geenemans uit. Immers, de beloofde belastingverlaging is ‘een sigaar uit eigen doos’. ‘Er staat straks misschien wel een hoger bedrag op het loonstrookje, maar dat ben je in de winkel aan hogere BTW en ander prijsaanpassingen direct weer kwijt.’

Prijskaart voor erkenning
De KHN-voorzitter verwacht ook een nadelig effect van de omschakeling van de gulden naar de euro op het consumentengedrag. De consument krijgt in december 2001 bijvoorbeeld nog 4.000 gulden salaris gestort. In januari 2002 is dat 1.800 euro: ‘En dat is schrikken. De consument moet opnieuw ervaren wat hij met zijn nieuwe budget wel en niet kan doen. En zolang hij daar onzeker over is, zal hij bij zijn vrije bestedingen zeer omzichtig te werk gaan.’
Wat betreft de gevolgen van de euro voor de bedrijfsvoering merkte Geenemans op dat KHN zich met de beperkte kostencompensatieregeling van de overheid tekortgedaan voelt: ‘Bij de omwisseling van gulden naar euro moeten detailhandel en horeca beduidend meer arbeid inzetten dan andere partijen in het bedrijfsleven. Wij wensen erkenning van die positie en concrete invulling van het prijskaartje dat bij die erkenning hoort.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels