nieuws

Groothandels maken vuist

Horeca

De Bond van Groothandelaren in Dranken (Bégédé) en de Horeca Food Group hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Onder de naam Drank en Foodgroup bundelen de grossiersketens op het gebied van inkoop, reclame en marketing hun krachten. De gezamenlijke inkoopkracht van de groep groeit zo naar circa 700 miljoen gulden. Met de schaalvergroting wil de nieuwe groep van zelfstandige groothandelaren een vuist maken tegen grote spelers in de markt als Heineken, Interbrew en Deli-XL.
Bégédé is een samenwerkingsverband waarbij vijftig zelfstandige bezorggroothandels in dranken zijn aangesloten. De Horeca Food Group heeft 22 zelfstandige leden die gespecialiseerd zijn in het bezorgen van diepvriesproducten en droge kruidenierswaren. Beide groepen hebben de horeca als belangrijkste afzetmarkt. De bedrijven zitten verspreid over heel Nederland.

Verbreed assortiment
Door de fusie wordt het assortiment dat aan horecabedrijven wordt aangeboden verbreed. Emil Scheerder, voorzitter BéGéDé en bestuurslid van de VOF waar de Drank en Foodgroup onder ressorteert: ‘We kunnen nu drank en food aanbieden aan onze klanten. Onze leden zijn klein in vergelijking met de grote spelers in de markt, maar vervullen een sterke rol in de regio. De bedrijven onderscheiden zich van de grote doordat ze hun klanten kennen en door hun persoonlijke service. Die sterke punten, gecombineerd met de schaalvoordelen van de fusie, bieden ons mogelijkheden om het gevecht in deze dynamische markt aan te gaan.’
Voor de naam Drank en Foodgroup zal geen reclame worden gemaakt. De zelfstandige bedrijven blijven onder eigen naam hun horecaklanten bedienen. Wel verwacht Scheerder dat de gezamenlijke reclame voor de aangesloten bedrijven verbeterd zal worden. Bavaria is intussen toegetreden tot Bégédé en legt de inkoop bij de nieuwe groep.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels