Minder no-shows in restaurants

Het aantal no-shows in restaurants neemt af. Dat meldt de betreffende sector van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Uit steekproeven is gebleken dat deze schadepost voor restaurateurs is teruggelopen van 7 naar 5 procent. Dat percentage moet echter nog verder omlaag, meent de restaurantsector van KHN, die er de afgelopen twee jaar bij de leden steeds op heeft gehamerd het no-showgedrag niet langer te tolereren.

Malafide boekers‘
Wij zijn blij met meer gasten, met de assertieve houding van restaurateurs en het groeiend bewustzijn van consumenten, maar 5 procent no-show is nog te veel. Naar schatting derven de leden van de sector gezamenlijk een omzet van circa 8 tot 9 miljoen gulden. Met de drukke decembermaand voor de boeg adviseren wij ondernemers onverkort minimaal naam en telefoonnummer te noteren bij telefonische reserveringen. Zo zijn malafide boekers snel te achterhalen’, aldus voorzitter Jan Janvier van de sector restaurants.
Volgens de Uniforme Voorwaarden voor de Horeca mogen ondernemers een deel van de gederfde omzet in rekening brengen wanneer de consument z’n boeking niet minimaal twee dagen van tevoren annuleert. Als vooraf een menu is afgesproken, mag de restaurateur zelfs een opzegtermijn van vier dagen aanhouden.