nieuws

Onderzoek: vijf typen ijsconsumenten

Horeca

Friesland Madibic Food Service (FMFS) uit Nuenen haalt het softijsmerk Frisiana uit de ijsmarkt. De softijstoeleverancier gaat verder met de merken Delicia en Friso. Op 20 november kondigde FMFS dit aan op een bijeenkomst voor grossiers. Cafetariahouders krijgen binnenkort nadere informatie. Wat er met het concept Soft & Bite van Frisiana gaat gebeuren, is onbekend.

‘Drie is één teveel. We gaan daarom terug naar twee merken’, liet Henk van Bochove, directeur van FMFS weten. Begin dit jaar nam FMFS het merk Frisiana over. Daarmee kreeg het bedrijf circa zestig procent van de softijsmarkt in cafetaria’s in handen. Cafetariahouders die nu softijs van het merk Frisiana verkopen, krijgen de komende maanden bezoek van een vertegenwoordiger. In overleg met hem bepalen ze met welk van de twee overgebleven softijsmerken ze verder gaan. Of het softijsconcept ‘soft & bite’ van Frisiana blijft voortbestaan, is nog niet duidelijk.

Actieve bijters
Aan het besluit om het merk Frisiana te schrappen, ging een consumentenonderzoek vooraf. FMFS liet door Bureau Cendyian in Amersfoort een onderzoek uitvoeren. Zij ondervroegen achttien mensen over het eten van ijs. Doel daarvan was te achterhalen wat mensen er toe drijft om een ijsje te gaan eten. Uit het onderzoek kwamen vijf types consumenten naar voren: de eindeloze smuller, de romige sfeerverrijker, basic beloners, actieve bijters en ijzige verfijners. Acteur Bavo Galema was door FMFS ingehuurd om deze vijf typen mensen uit te beelden voor het publiek.

Beschaafd genot
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, bepaalde FMFS de nieuwe strategie voor de merken Friso en Delicia. Het gedrag van de ijsetende consument diende daarbij als uitgangspunt. FMFS presenteerde het merk Friso als ‘actief, krachtig en energiek’. Bij de uitstraling van dit softijs hoort het eerder dit jaar geïntroduceerde figuurtje Cony Rahra. Het merk Delicia staat volgens FMFS voor ‘beschaafd genot, volwassen, zelfverwennerij.’ Bij dit merk presenteerde de softijsleverancier posters met zwart-witte sfeerfoto’s. Verder staan er een aantal acties voor de snackbarhouders op stapel om de merken te ondersteunen. Ook start FMFS voor beide merken met een ondersteunend kwaliteitsprogramma.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels