Lage visquota zullen prijs opdrijven

Bij het vaststellen van de menukaart van volgend jaar doen horecaondernemers er goed aan rekening te houden met stijgende visprijzen.

Vergeleken met het jaar daarvoor, zijn de visquota voor volgend jaar sterk gereduceerd. Pieter Bos van Visgroothandel Bos Seafood, ziet de lage quota niet als een verrassing. ,,Wij hebben uit voorzorg al diepvriesproducten ingeslagen voor de komende zes maanden. Zonder extra kosten te maken, kunnen we in die vraag dus voorzien.’’ Aan de vraag naar kabeljauw kunnen de leveranciers echter niet voldoen, waardoor de prijs enorm is gestegen. Toch weerhoudt dat restaurateurs er niet van de vis op de kaart te zetten.

Michiel Deenik van restaurant Vis aan de Schelde zal de kaart er niet om veranderen. ,,Ik ben een voorstander van Noordzeevis. Wij zullen daarom ook in het nieuwe jaar kabeljauw op de kaart zetten.” Volgens Deenik snijdt hij zichzelf daarmee niet in de vingers. ,,Het is ook mijn brood. Bovendien zijn wij maar kleinschalig bezig.”Bos ziet maar één oplossing. ,,We moeten de netmazen groter maken. Daarnaast is het zinvol om tussen januari en maart helemaal niet te vissen. Zo krijgen de grote exemplaren de kans kuit te schieten. Dat lijkt mij de beste oplossing, maar hiermee maak je je natuurlijk niet echt populair bij de vissector.”

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.