Hoteliers collegiaal in c500-netwerk

Ruim 30 Nederlandse hotels doen mee aan het C500-netwerk van Hospitality Network Services (HNS). Het is een systeem waarmee hoteliers informatie uitwisselen over potentiële gasten. De 'klantenprofielen' worden opgeslagen in de database van HNS; het C500-netwerk. Golden Tulip Hotel Figi in Zeist test, als pilothotel, de software van het systeem uit.

HNS presenteerde zich kortgeleden officieel in Figi. De initiatiefnemers stellen dat het systeem kansen biedt voor doelgerichte marketing. De hoteliers kunnen op grond van de klantenprofielen gericht een mailing of een folder sturen of de gast een aanbieding doen. Het systeem vereist wel nogal wat discipline van de hoteliers en ook van de gasten die hun gegevens aan de database afstaan.
In de praktijk betekent het dat de hotelier zijn (liefst vaste zakelijke) gasten vraagt een enquête in te vullen waarin ze onder meer aangeven in welke plaatsen ze de komende maanden zullen verblijven. De profielen gaan in de database waar de collega-hoteliers op zoek naar potentiële gasten, uit kunnen putten. Ze roepen via internet (www.c500.net) de database op en kijken welke gasten binnenkort naar de plaats of regio waar ze zijn gevestigd afreizen en voorzien deze potentiële gasten per post of e-mail van informatie over het hotel.
De gasten geven via de enquête aan dat ze openstaan voor informatie over andere C500-hotels. Bovendien is het de bedoeling dat ze hun gegevens in de database zelf updaten.

Slappe tijden
Het systeem is vier jaar geleden bedacht door Olof Hermans, hotelier in Antwerpen. Met 25 collega’s uit Nederland, België en Duitsland begon hij met de uitwisseling van gastengegevens, met het doel om in slappe tijden de kamers te vullen.
Sinds kort is het systeem dus professioneel, inclusief software, op de markt. Directeur Nederland Nico Out van HNS zegt dat er naast 32 Nederlandse deelnemers ook tientallen hoteliers in Duitsland, België en Frankrijk (Choice Hotels) meedoen. In de database zijn intussen 100 profielen opgenomen. Alle deelnemende hotels zorgen steeds voor 50 profielen over een periode van zes maanden. De potentiële gasten kunnen via een gratis telefoonnummer op hun beurt informatie opvragen van de hotels waar hun belangstelling naar uitgaat.
Uiteraard zit er een prijskaartje aan de diensten van HNS, die het systeem ook wil introduceren bij VVV’s. Het raadplegen van een gastenprofiel kost telkens één euro. Een hotelier betaalt eenmalig 400 euro voor de software en jaarlijks een bijdrage van 140 euro.
Directeur Jos Ruijs van hotel Figi heeft hoge verwachtingen van het C500-netwerk. ‘Ik verwacht dat gasten zeker hun gegevens blijven updaten als ze zien dat ze er ook weer kwalitatief goede informatie voor terugkrijgen.’ De pilot in Figi wordt uitgevoerd in samenwerking met de Hoge Hotelschool Maastricht.