Remia wint kort geding

Remia heeft een door Van Dijk Foodproducts aangespannen kort geding gewonnen. De verpakking van het Remia product 'Olijf Bakken en Braden' mag blijven zoals deze is, oordeelde de president van de Haagse rechtbank.

In het geding voerde Van Dijk Foodproducts (Gouda’s Glorie) aan dat Remia een inbreuk maakte op een als ‘merk’ geregistreerde kleurencombinatie van de verpakking van het merk ‘Mediterrane’. Het bedrijf verkoopt onder deze naam een vloeibaar bak- en braadproduct. Van Dijk gebruikt een goud met groene kleurcombinatie voor de verpakking van ‘Mediterrane Bak en Braad’. Remia gebruikt een olijfgroene fles met hardgele dop voor ‘Olijf Bakken en Braden’ en ‘Olijf Vloeibaar Frituurvet’. Van Dijk vindt dat deze kleurencombinatie te veel lijkt op die van hun producten.
De president oordeelde dat de kleurencombinatie géén merkonderscheidend vermogen heeft en daarom als merk ongeldig is. Volgens de rechter is kleur in het algemeen geen geschikt middel om producten afkomstig van een bepaalde onderneming te onderscheiden. Zeker als de kleur verwijst naar de aard van het product, in dit geval groen als beschrijving van olijven, en goudgeel als verwijzing naar zonnige landen. Het gebrek aan onderscheidend vermogen blijkt volgens de rechtbank ook uit de relatieve onbekendheid van het merk ‘Mediterrane’.
De rechtbank oordeelde tevens dat Remia geen inbreuk op het merk van Van Dijk maakt doordat de kleurstelling en de producten een andere totaalindruk wekken.
De president van de rechtbank wees alle vorderingen van Van Dijk Foodproducts af. Het bedrijf houdt desgevraagd in beraad of het beroep aantekent tegen de uitspraak.