Vleesvervangende snacks voor cafetaria

Producent Excellent Food & Snacks gaat voor het merk GoodBite kroketten en bitterballen met een vleesvervangend product maken.

Over anderhalve maand wordt het vleesvervangende product van GoodBite officieel gepresenteerd. Via de groothandelaren wordt gemikt op cateraars, cafetaria’s en benzinestations. De kroketten zullen vooralsnog niet in de supermarkten verkrijgbaar zijn. De merknaam GoodBite staat voor een vleesvervangend product, bestaande uit doperwten- en graaneiwitten. Schouten Europe bv in Giessen exploiteert vleesvervanger en laat met haar knowhow over de vleesvervanger weer producten maken, zoals schnitzels, hamburgers, gehaktballetjes en roerbakartikelen. Veel producten zijn ook te koop bij diverse supermarktketens. Ook wordt GoodBite aangeboden (verwerkt) als grondstof in bijvoorbeeld een salade of groentemix.
Phillipe Vorst van Good Bite: ‘We laten door een maaltijdbedrijf bijvoorbeeld kant-en-klaar maaltijden met GoodBite bereiden. Nu waren we op zoek naar een ragoutachtige productie van GoodBite en kwamen zodoende bij Excellent terecht. We willen in de toekomst meer snacks op de markt brengen. Dat zullen wel snacks zijn die tegen de bovenkant van de markt zitten.’‘Excellent gaat deze producten exclusief voor GoodBite maken’, vertelt Hans Oudshoorn, directeur van Excellent. ‘Het product is in korte tijd ontwikkeld. We hebben smaakpanels een normale kroket en een GoodBite-kroket laten proberen. Ze proefden het verschil niet. Wij waren daar positief verrast over. Eerder hebben we eens geëxperimenteerd met sojaproteïnes, dan proef je toch altijd een nevensmaak. Die is alleen met heel veel kruiden weg te werken, bij GoodBite is daar geen sprake van.’
Volgens Vorst, directeur van GoodBite, is dat de kracht van het product: ‘Er zijn ook groentenkroketten, maar veel mensen willen juist wel vlees proeven’, vertelt hij. ‘De markt is in beweging. We spelen echter niet in op een MKZ- of BSE-crisis. Het is ook absoluut niet zo dat daardoor nu ineens massa’s mensen vegetarisch zij geworden. We willen met GoodBite stap voor stap een betere plaats op de markt veroveren.’