Internetmodule geeft openheid van zaken

Restaurant Partycentrum De Luifel uit Ruurlo biedt sinds woensdag 1 augustus op internet een module aan om on-line de kosten van een bruiloft of avondfeest uit te rekenen. Door het beantwoorden van zestien vragen krijgt de bezoeker van de site de totaal rekening en de kosten per persoon direct gepresenteerd.

Vervolgens kan de sitebezoeker kijken of de gewenste feestdatum de accommodatie beschikbaar is. Tijdens het beantwoorden van de vragen geeft de website tevens adviezen. Kiest de bezoeker van de site voor koffie met gebak bij aanvang van de avond en vervolgens voor een luxe hapjesbuffet, dan adviseert de site onmiddellijk: ‘u kunt beter iets kleins vooraf en bonbons achteraf nemen’.

De innovatieve module is geboren na enige tegenspoed. Eigenaar Patrick Lehman: ‘In het dorp ging een roddel rond dat het bij De Luifel minder druk was. Daar moest verandering in komen door openheid van zaken te geven. Verder veroorzaakte de MKZ-crisis minder activiteiten in de onderneming. Ik had de lancering van mijn website al gepland maar toen ik het ontwerp van de vormgever kreeg leek de site teveel op een reclamefolder. Ik miste een onderdeel dat er uitsprong. Toen is het idee geboren van deze module.’

Naast meer bedrijvigheid streeft Lehman tevens een ideologisch doel na. ‘Ik wil dat mijn collega’s in de horeca doelbewuster met kosten omgaan bij het opstellen van offertes en rekeningen. Verder vind ik de openheid rond prijsvorming goed voor het gezond houden van de branche.’

De investering van de module bedraagt € 2.495,- / ƒ 5.000,-. Lehman ziet veel voordelen van het gebruik van deze module en hoopt derhalve de investering zo snel mogelijk terug te verdienen. ‘De module levert tijdwinst op voor mijn personeel. Daarnaast hoef ik minder folders te laten ontwerpen, drukken en te versturen. Verder is de site zo ontworpen dat ik hem zo kan uitprinten en als reclamemedium kan toepassen. Hierdoor bespaar ik op drukkosten. Door op het world wide web te bivakkeren hoop ik tenslotte buiten de regio opdrachten binnen te halen.’

Twee dagen na de lancering van de website heeft Lehman reeds 219 bezoekers op zijn website ontvangen. Klik hier om de module te bekijken.