Maastricht geen tweede Venetië

Maastricht wil niet een tweede Venetië worden. De stad wil niet méér toeristen, maar toeristen met beter gevulde portemonnees.

Met stellingen en standpunten van dit kaliber wil directeur Wilco de Jong van de VVV Maastricht de voor de zomer zo kenmerkende komkommerberichtgeving doorbreken. Genoeg prietpraat geschreven over steenmarters die autokabels doorbijten, zo meldt Baltus Communications, het pr-adviesbureau van de VVV Maastricht. De VVV nodigt journalisten uit om met directeur De Jong diepgaand van gedachten te wisselen over de stad in relatie tot het toerisme; aan de hand van een twaalftal stellingen als: ‘de populariteit van Maastricht is het grootste probleem voor de VVV’.

Geen tweede Venetië dus en meer ‘visitorsmanagement’ in de vorm van minder toeristen die meer te besteden hebben. En ‘de-marketing’, want té veel toeristen zorgt voor overlast voor de bewoners van de stad. Stelling van De Jong richting hotellerie: ‘Douche op de gang kan anno 2001 niet meer’, met andere woorden: de dertien in een dozijn doorsnee hotelkamer heeft zijn langste tijd gehad. Trouwens, het aantal hotelkamers moet boven de 2000 komen, wil Maastricht de concurrentieslag niet verliezen.