nieuws

Nutreco laat zich niet kisten door dierziektes

Horeca

Vee-, vis en voerconcern Nutreco heeft baat bij de vele dierziektes die de afgelopen tijd door Europa waarden. Door de angst voor gekke koeien en de uitbraak van mond- en klauwzeer (MKZ) grijpen mensen eerder naar kip. Het afgelopen halfjaar was vooral het pluimvee de motor achter de groei.

Nutreco ziet het gevecht met de salmonellabacterie als de nieuwste uitdaging. ‘De balans kan zo weer omslaan’, verklaarde topman W. Dekker dinsdag bij de presentatie van stevige halfjaarcijfers.
In de eerste helft van 2001 droeg vlees 60 procent bij aan de winst en vis 40 procent. Dat was vorig jaar precies andersom. Het nettoresultaat van het hele concern steeg het eerste halfjaar met 27 procent tot 33,2 miljoen euro (f 73 miljoen). De omzet groeide 28 procent tot 1,8 miljard euro.

Nu de crisis rond MKZ in Europa grotendeels achter de rug is en gekke koeien beginnen te wennen, krijgt de salmonellabacterie aandacht. Dekker is niet bang voor de waarschuwingssticker die in Nederland op kip komt. ‘Op den duur vervangen wij die door een groene sticker.’ Nutreco is bezig het risico op salmonella te minimaliseren. Lukt dat, dan komt het met een soort keurmerk. Zo verkoopt het concern in België met succes GMO-vrije kipproducten (opgegroeid zonder genetisch gemanipuleerd voer).

Overigens bekijkt Nutreco de hype rond biologisch eten met ‘realiteitszin’. Dekker: ‘De burger heeft voorlopig een andere opinie dan de consument.’ Nutreco is, volgens hem, ook wel eens te vroeg in de tijd met duurzame projecten begonnen. In Engeland protesteerden ‘retailers’ toen het concern zalm kweekte met minder vismeel en -olie en meer plantaardige eiwitten. ‘Dat vonden ze onnatuurlijk, want vis eet geen graan.’

Op den duur wil het bedrijf helemaal uit de kweek stappen en zich concentreren op voer en eindproducten. Dekker is niet van plan mee te doen aan de tonijnkweek die een grote vlucht neemt. Omdat de voortplanting van tonijn in gevangenschap een groot probleem is, vangen de kwekers de jonge vissen om ze in netten te voeren en op gewicht te verkopen. De eerste vijf jaar blijft Nutreco vis kweken om ‘de jonge industrie op te starten’.

Het afgelopen halfjaar was de zalmkweek geen vetpot. De wereldproductie steeg fiks (22 procent) en dus zakte de piekprijs van vorig jaar in als een pudding. Hoewel de vraag naar de vette vis groot blijft, verdiende Nutreco er de eerste helft van 2001 een stuk minder mee. Wel is het concern vliegensvlug een fabriek voor visvoer in groeimarkt Chili aan het bouwen.

Het organische bedrijfsresultaat van Aquaculture, zonder koerseffecten en voor aftrek goodwill, zakte 31 procent. De tegenvaller aan de viskant, werd ruim gecompenseerd door het herstel aan de dierzijde. Agriculture zag het resultaat zonder koerseffecten en voor aftrek goodwill stijgen met 146 procent. Mede door de overname van de Spaanse kippenslachter Agrovic haalde Nutreco vooral veel omzet uit Spanje. Het bedrijf is er marktleider en heeft een marktaandeel van ongeveer 30 procent.

‘Hiermee heeft onze gespreide portfolio zijn waarde bewezen’, aldus Dekker. Hoewel door de MKZ-crisis een aantal slachterijen stilstond, steeg de prijs van varkensvlees en aten mensen meer kip. Ook de regionale spreiding is een uitstekende buffer tegen pech. ‘Is er een zalmziekte in Schotland, profiteren we in Chili. En tijdens de MKZ-crisis hebben wij door spreiding over Nederland altijd een slachterij open gehad.’

Reageer op dit artikel