Prijs studentenbiertje verdubbelen

De prijzen voor alcoholhoudende dranken moeten minstens verdubbelen bij studenten- en sportverenigingen. Door normale horecaprijzen te benaderen moet het overmatig alcoholgebruik onder vooral studenten worden tegengegaan.

Dat stelt W. van Dalen van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ). Hij is leider van de jaarlijkse alcoholcampagne (Ik ben zat... en wie ben jij?) die maandag van start gaat.

Leden van studentenverenigingen drinken veel meer dan hun gemiddelde leeftijdsgenoten (23 tegen tien glazen per week). Van Dalen vindt het daarom tijd om het taboe te doorbreken en de prijslijst van non-profit organisaties politiek aan de orde te stellen.

'We kunnen er wel steeds omheen blijven draaien, maar de verenigingen maken het wel heel bont.' Niet alleen de lage prijs speelt daarbij een rol. Bepaalde spelletjes en vooraf betalen zorgen ook voor een hoge consumptie, weet het NIGZ.

Volgens Van Dalen zijn wettelijke maatregelen tot nu toe altijd buiten beschouwing gebleven bij het alcoholbeleid, omdat het onderwerp te gevoelig is. Desondanks wijzen diverse studies uit dat juist het idee dat de bierprijs (vaak zo'n 1,50 gulden) er niet toe doet, tot overmatig drankgebruik leidt.

Een prijsmaatregel tegen studentensociëteiten zou overigens de hele non-profit sector moeten aangaan. Ook buurtverenigingen en sportclubs zouden dan hun prijzen dan fors moeten verhogen. 'Ik vraag me af of de omzet daarvan zoveel slechter wordt. De pijn zit vooral bij de leden', voorspelt Van Dalen.