Heineken groeit verder

De nettowinst van Heineken is in de eerste helft van dit jaar met twintig procent gestegen naar 298 miljoen euro (f 657 miljoen). De omzet groeide met veertien procent naar 4,45 miljard euro (f 9,8 miljard).

De totale bierverkoop nam toe met acht procent tot 37,2 miljoen hectoliter. De wereldwijde afzet van het merk Heineken steeg met vijf procent naar elf miljoen hectoliter. In landen waar Heineken tot de duurdere biersoorten behoort, steeg de omzet met tien procent. Dat was vooral in de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Thailand en Italië het geval. Amstel Light deed het goed in de VS. De hogere omzet daar compenseerde de lichte teruggang van Amstel in Europa. De afzet van dit merk bleef daardoor stabiel op 5,2 miljoen hectoliter.

Heineken spekte de kas met 52 miljoen euro door de verkoop van haar belang in de Spaanse hotelgroep NH Hoteles. De winst per aandeel nam in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met twaalf eurocent toe tot 0,76 eurocent.