IgloMora doet Van Lieshout Vleessnacks in de aanbieding

Snackproducent IgloMora wil dochteronderneming Van Lieshout Vleessnacks afstoten. De snackactiviteiten van dit bedrijf passen niet meer in de toekomstplannen van IgloMora.

Zowel het merk als de fabriek in Helmond zijn te koop. Volgens commercieel directeur Rob Bloemscheer van de IgloMora Groep zijn er reeds gesprekken gaande met potentiële kopers. Hij wil geen namen van mogelijke gegadigden noemen. Van Lieshout Vleessnacks trad vijf jaar geleden toe tot de IgloMora Groep. Bloemscheer: ‘Met de onderneming kregen we een sterke speler op de Nederlandse frikandellenmarkt in huis. Sindsdien is het bedrijf verder gegroeid. Thans betrekt circa 60 procent van het cafetariasegment zijn frikandellen van Van Lieshout. Het merk is daarmee marktleider.’ Toch wil IgloMora nu van het bedrijf af. ‘Het succes van Van Lieshout is grotendeels gebaseerd op flexibele productie en een belangrijk aandeel van huismerken’, verklaart Rob Bloemscheer. ‘De voorgenomen verkoop past in de strategie van moedermaatschappij Unilever, die zich richt op een beperkt aantal leidende merken. Daarin is geen plaats meer voor Van Lieshout. Voor je winstgevendheid is het beter om je te concentreren op één merk. We willen fors gaan investeren in het Mora-merk. De speciale producten binnen dit merk zullen we nadrukkelijk ook richting cafetariabranche gaan promoten.’Met de verkoop vervallen op het hoofdkantoor van IgloMora in Den Bosch 20 arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen sluit Bloemscheer uit. Ook is volgens hem de toekomst gewaarborgd van de 120 medewerkers die bij de fabriek van Van Lieshout in vaste dienst zijn. ‘Het is onze wettelijke verplichting dat er bij overname een werkgelegenheidsgarantie voor hen is. Voor een bloeiend bedrijf zijn er altijd gegadigden die dit waar kunnen maken. We hebben trouwens geen haast. Als verkoop op korte termijn niet lukt, dan maken we van Van Lieshout een aparte business-unit met een klein lijntje naar IgloMora toe. Een onafhankelijke directeur die alle ins en outs kent van de out-of-homemarkt, zal dan zorgen dat er een flexibel bedrijf staat dat inspeelt op de wensen van de cafetaria.’