Eerste Nederlandse abdijbier op de markt

De monniken uit het arme, vervallen klooster uit Wittem zijn de ontbering zat en worden commercieel. Binnenkort komt het Gerardus Kloosterbier op de markt. De vergrijzende Orde der Redemptoristen wil daarmee de loeidure verbouwingen betalen.

Het brouwsel wordt het eerste abdijbier van Nederlandse makelij, er bestaat wel al trappistenbier.Nederlanders drinken al jaren dezelfde hoeveelheid bier, maar in abdij- en trappistenbier zit nog wel groei. En dat is mooi voor een kloosterorde als de Redemptoristen. Ze ontvangen geld omdat hun naam, of de naam van 'hun' heilige, op het etiket prijkt. Het bier maken ze niet zelf; Gerardus laat het bier door de Gulpener Brouwerij maken. Het bier kan de Redemptoristen een halve ton per jaar opleveren.

Recept verloren
De orde brouwt al sinds 1952 geen bier meer en ook het recept is verloren gegaan. Gulpener verzon een nieuw recept en de flesjes waren binnen zes weken klaar. Nu, na een half jaar proefdraaien in Limburg, gaat Gulpener het bier landelijk verspreiden in cafés en speciaalzaken. Supermarkten zijn voorlopig niet aan de beurt.

Moppenkalender
De achttiende-eeuwse Gerardus van Majella is wereldberoemd in Limburg vanwege de Gerarduskalender, een uitgave van het klooster in Wittem. De religieuze dagkalender staat ook bekend als 'de moppenkalender'. Veel verdienen de Redemptoristen er niet aan: de opbrengst is bestemd voor het missie- en ontwikkelingswerk in Suriname en Brazilië.