Bertolli lunchcafé in Den Haag geopend

Unilever opende eind september het eerste Bertolli Toscaans Lunchcafé aan het Plein in Den Haag. Na de Soup Factory (Unox) presenteert Unilever weer een winkelformule op basis van merknaam in Nederland.

Unilever wil met de Bertolli-zaak de naamsbekendheid van het olijfoliemerk verder versterken. Het lunchcafé is op Italiaanse leest geschoeid. Er zullen onder meer broodjes en salades worden verkocht, waar uiteraard tijdens de bereiding gebruik wordt gemaakt van olijfolie. ‘Het wordt een vlaggenschipwinkel’, vertelt Richard van der Eijk, woordvoerder van Unilever. ‘We willen het merk daarmee meer lading geven en bovendien signaleren wat aanslaat. In de Soup Factory in Rotterdam bijvoorbeeld kunnen we goed beoordelen welke soepen aanslaan.’

Een tweede Soup Factory staat op stapel en ook meer Bertolli-zaken worden niet uitgesloten. ‘Retail is echter niet onze business’, vervolgt Van der Eijk. ‘Mocht het aantal zaken groeien en een keten ontstaan, dan zal deze waarschijnlijk worden verkocht of wordt het franchise.’Volgens de woordvoerder zijn er ook in andere landen onlangs pilotwinkels met bekende Unilver-merken als basis geopend. Zo heeft Unilever ijswinkels geopend in het centrum van Istanbul en Parijs waar louter impulsijs verkrijgbaar is, zoals de Magnum en Solero.

Volgens brand development director Stef Gans van IgloMora (Ola) is de komst van vergelijkbare ijswinkels in Nederland niet aan de orde. ‘Op dit moment zijn er geen concrete plannen om dit soort zaken in Nederland te openen, maar we sluiten het niet uit.’