Café concurreert met cafetaria

Steeds meer Nederlanders gaan een hapje eten in het café, blijkt uit een rapport van het bedrijfschap Horeca en Catering. Daarmee lijkt het of het café een concurrent wordt voor de cafetaria.

Een hapje eten in het café lijkt voor de consument steeds gewoner te worden. Uit het rapport ‘Drinken in de Nederlandse horeca 2001’ blijkt dat het omzetaandeel van maaltijden in de ‘natte’ horeca tegenwoordig een kwart uitmaakt van de omzet. In 1990 was dit nog 20 procent. In de afgelopen twee jaar steeg het percentage bedrijven met een keuken in deze sector van 40 naar 46 procent. Hieronder vallen niet alleen cafés en discotheken maar ook horeca bij sportaccommodaties. Uit het rapport blijkt bovendien dat ruim 90 procent van de bevolking wel eens een horecabedrijf bezoekt om iets te drinken. Daarbij wegen gezelligheid, sfeer en een vriendelijke bediening voor de gast zwaarder dan het assortiment of de prijs van het gebodene.