Dikke wijnkaart gastonvriendelijk

Gasten zitten soms tijden verdiept in de wijnkaart, zien door de bomen het bos niet meer en kiezen dan maar wat. Een breed, diep en lang wijnassortiment is de vurige wens van menig toprestaurateur. Maar hoe is dat voor de gast?

Hoeveel werkelijke wijnkenners komen er in uw bedrijf, die uw hoge investering in uw wijnhobby kunnen waarderen? Alle wijnstreken, goede jaren en cru’s waarvan je voldoende in huis dient te hebben. Dát kost wat. Een dure hobby. Wijn is er voor de verkoop. Om een goede wijnverkoop te stimuleren, is het wenselijk een uitgebalanceerd assortiment op de kaart te hebben dat past bij de spijskaart van het moment. Maak wijn- en spijscombinaties en zet die op de kaart. Laat de bediening de combinatie van spijzen en bijbehorende wijnen proeven. Vertel hen het hoe en waarom. Alleen dan kunnen zij adviserend verkopen.

In principe heeft een gemiddeld restaurant niet meer wijnen nodig dan het aantal hoofdgerechten plus nog drie huiswijnen, rosé, wit en rood, die per fles en glas kunnen worden verkocht. Is uw bedrijf wél de uitzondering die veel echte wijnliefhebbers en -kenners over de vloer krijgt, maak dan een aparte liefhebberskaart en benut deze actief als een promotiemiddel.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.