Fooienkwestie hotel New York opgelost

De slepende kwestie rond de fooienpot van de werknemers van het Rotterdamse Hotel New York is na bijna vier jaar eindelijk opgelost. Dat heeft de FNV Horecabond donderdag gezegd.

Het probleem met de fooien ontstond in december 1997 en duurde in feite voort tot september dit jaar. Toen kwam er een andere leiding in de trendy uitgaansgelegenheid op de zuidelijke Maasoever en was de zaak, volgens de Horecabond, snel opgelost.

De vorige directie hield een deel van de ontvangen fooien in op het uurloon van het bedienend personeel. Volgens deze regeling was de fooi niet een extraatje bovenop het loon, zoals de jurisprudentie luidt. De rechter moest diverse keren tussenbeide komen maar de vorige eigenaars bleven dwarsliggen als het op betaling aankwam. Al met al gaat het om een gemiddeld bedrag per werknemer van rond de 3000 gulden en in totaal om circa 1 miljoen gulden. Het is alleen de vraag of alle werknemers hun rechten laten gelden. Inmiddels hebben veertien leden van de vakbond hun geld gekregen.

Per 1 september is de nieuwe eigenaar de Eccogroep, die meer horecagelenheden in Rotterdam bezit. Het beheer over de fooienpot ligt voortaan in handen van de werknemers zelf.