Chaos door euro-aanpassing

Er heerst chaos bij het euro-proof maken van betaalsystemen voor creditcards. Veel ondernemers weten nog steeds niet wanneer hun betaalautomaten worden aangepast en hoeveel die aanpassing gaat kosten. Ook dreigen voor de horeca noodzakelijke handelingen in het elektronisch betalingsverkeer te worden geschrapt.

Dat laatste speelt onder meer bij een deel van de circa 1300 horecabedrijven die gebruikmaken van de Telepas III voor de horeca, een betalingssysteem dat GTCS (voorheen Getronics) heeft uitgerust met speciale software voor de horeca. Tot nog toe waren in het systeem onder meer een tip- en pre-autorisatiefunctie ingebouwd. Die functies komen bij het gebruik van sommige creditcards te vervallen of veranderen, zo schrijft het bedrijf in een brief die vandaag wordt verstuurd naar haar 1300 horecaklanten.‘
Door technische wijzigingen, veroorzaakt door een verandering in de communicatie tussen betaalautomaat en de creditcardmaatschappijen Eurocard/MasterCard en Visa zullen er enkele functionaliteiten van de Telepas III wijzigen of vervallen’, aldus het schijven. Volgens Hans Salverda van GTCS wordt hard gewerkt aan oplossingen en alternatieven, maar hij kan niet zeggen op welke termijn die er daadwerkelijk zijn. ‘Het streven is in ieder geval voor 1 januari.’ Salverda benadrukt dat niet zijn organisatie maar vooral de creditcardmaatschappijen de mogelijkheden in het betalingsverkeer bepalen. De beperking zou onder meer bedoeld zijn om fraude tegen te gaan.
De gevolgen voor de horeca zijn tot nog toe niet op grote schaal aan het licht gekomen, omdat in veel bedrijven de omwisseling naar de euro technisch nog moet worden doorgevoerd. Auberge De Schelvenaer in Krimpen aan den IJssel is een van de bedrijven waar de apparatuur inmiddels versneld is aangepast in verband met de komst van een nieuwe eigenaar, Ben Overbeeke. Tot nog toe konden fooien automatisch aan het totaal op de rekening worden toegevoegd. Sinds de aanpassing kan de bediening bij creditcardbetalingen niet langer gebruikmaken van die tipfunctie. ‘Mijn mensen lopen daardoor heel veel extraatjes mis, dat merken we nu al. En een alternatief is er niet. Je kunt de gast moeilijk direct bij het afrekenen vragen tip toe te voegen. Dat is gênant.’

Beperkingen
Volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN) speelt het probleem niet alleen bij klanten van GTCS. Ook horecaklanten van andere grote aanbieders van betaalautomaten zien zich geconfronteerd met beperkingen. Hans van der Kooij van KHN schat hun aantal op zeker 10.000. ‘Bijkomend probleem is dat de meeste ondernemers niet eens weten dat ze veelal zelf voor de kosten van aanpassing van apparatuur opdraaien.’
Ben Overbeeke van Auberge De Schelvenaer is in de veronderstelling dat de aanpassing aan de betaalautomaten kosteloos is. Navraag bij GTCS leert echter dat in het geval van De Schelvenaer sowieso een paar honderd gulden in rekening wordt gebracht.
Verwarring heerst er ook over de termijn waarop euro-aanpassingen worden doorgevoerd. GTCS dringt er in de brief aan haar 1300 horecaklanten op aan vóór 14 maart een aanvraag in te dienen. Gebeurt dat niet, dan kan de onderneming niet de garantie geven dat de betaalautomaat per 1 januari 2001 ook daadwerkelijk in euro’s werkt. Horeca Nederland veroordeelt dit soort waarschuwingen.

Zalm
Het ziet er overigens naar uit dat er extra euro-compensatie komt voor horecaondernemers. Dat heeft minister Zalm van Financiën maandag toegezegd in een gesprek met het midden- en kleinbedrijf. Daarbij was ook Horeca Nederland vertegenwoordigd. Gedacht wordt aan extra fiscale maatregelen. Verder zullen de banken in de periode van de omwisseling, gedurende de hele maand januari, ‘s avonds langer openblijven om ondernemers de kans te geven meerdere keren per dag geld weg te brengen.
Minister Zalm zal van de banken garanties eisen met betrekking tot het storingsvrij functioneren van het elektronisch betalen.