nieuws

Grolsch boekt winst ondanks ramp

Horeca

Ondanks de vuurwerkramp in mei 2000 is de nettowinst van bierbrouwer Grolsch over dat jaar met 11 procent gestegen tot 27 miljoen euro (ƒ 59,4 miljoen). De door de ramp achtergebleven binnenlandse omzet is meer dan gecompenseerd door groei in het buitenland. De omzet groeide 1,3 procent tot ƒ 561,9 miljoen.

Hoewel Nederlanders het afgelopen jaar minder bier zijn gaan drinken, verkocht Koninklijke Grolsch wereldwijd toch nog een procent meer bier. Vooral Britse bierdrinkers maakten de tegenvallende Nederlandse omzet goed. Het afzetvolume in het Verenigd Koninkrijk steeg 17 procent. Daarnaast verkoopt Grolsch meer bier in de VS, Canada, Frankrijk en Australië.
Grolsch werd zwaar getroffen door de explosie van de vuurwerkopslag vlakbij de Enschedese brouwerij in mei vorig jaar. De bedrijfsvoering werd door deze gebeurtenis sterk en langdurig beïnvloed. Vooral de levering van pils in 30-cl-verpakking en van de speciaalbieren kwam in de problemen. De ramp had echter geen gevolgen voor de financiële positie, omdat de brouwer afdoende was verzekerd.

Terugwinnen
Grolsch verwacht, uitgaande van een gemiddelde Nederlandse zomer, dat de binnenlandse afzet in 2001 minimaal gelijk is aan die van het afgelopen jaar. Ook denkt de relatief kleine brouwer het in 2000 verloren marktaandeel terug te winnen.
Afhankelijk van de uitkomst van allerlei juridische procedures tegen de bouw van een nieuwe brouwerij in Boekelo hoopt Grolsch dit jaar met de werkzaamheden te beginnen. De brouwer wil de activiteiten op één locatie concentreren. Binnen twee jaar na het begin van de bouw kan op de nieuwe locatie bier worden gebrouwen. De brouwerij in Groenlo kan dan begin 2004 dicht, die in Enschede een jaar later.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels