nieuws

Kruising tussen café en reisbureau

Horeca

Bierbrouwer Grolsch onderzoekt samen met reisgigant Neckermann de mogelijkheden voor het opzetten van een keten van reiscafés. Een reisbureau waar je kunt eten en drinken of een café waar je onder het genot van een biertje of een kop koffie een lang weekend naar Rome boekt, het is maar hoe je het bekijkt. Het eerste reiscafé opent dit voorjaar z’n deuren, in het centrum van Rotterdam.

Het reiscafé wordt ondergebracht in de voormalige Thalia-bioscoop aan de Lijnbaan in Rotterdam. Dit monumentale pand staat al geruime tijd leeg. Onder de vleugels van Grolsch zullen in totaal drie horecaondernemingen het bouwwerk transformeren tot een nieuwe uitgaansgelegenheid in het hart van de Maasstad.
Op dit moment is alleen de invulling van het reiscafé rond. Het idee komt niet van Grolsch, maar van Neckermann. Om klanten te blijven trekken, is de reisorganisator hard op zoek naar nieuwe concepten voor z’n reiswinkelketen Holiday Land. ‘De consument wil steeds meer vermaakt worden in een ongedwongen sfeer. Lange wachttijden zonder entertainment kunnen eigenlijk niet meer’, aldus directeur Nico van der Veer vorige week in het vakblad ReisRevue.
De reisadviseurs die straks in het reiscafé aan de slag gaan, moeten iets extra’s kunnen brengen, benadrukt Van der Veer. ‘Ze moeten feeling hebben met de horeca en af en toe desnoods een pilsje kunnen tappen. Het gaat om een stukje interactie tussen reisbureau en grand café. Dat geldt ook voor speciale verkoopacties en wisselende thema’s.’ Er komt in de naam van het bedrijf geen link naar Neckermann of Holiday Land.
Het grand café heeft een oppervlakte van 400 m2. Op de begane grond komen het café en het reisbureau, die zonodig van elkaar kunnen worden afgescheiden. Op de eerste verdieping komt een ‘wereldrestaurant’ en er is ruimte voor een terras.
Het eerste reiscafé is nog niet open of Neckermann denkt al aan een keten van zo’n vijftien vestigingen, verdeeld over het land. Paul Könings van Grolsch vindt het te vroeg nu al over een keten te spreken. ‘Wij beschouwen dit project als een pilot. Eerst maar eens zien hoe het loopt.’ Niet dat hij twijfelt aan de formule. ‘Ik geloof in het succes, alleen al vanwege de locatie. Het bedrijf zit vlakbij kantoren en midden in het centrum.’ Is hij niet bang dat er te weinig bier wordt verkocht en dat de nadruk vooral op het verkopen van vakanties zal liggen? ‘Het is maar hoe je het bekijkt. Mensen stappen hier straks binnen om een biertje te drinken en komen vervolgens op het idee en reisje te boeken of zich te oriënteren op de volgende vakantiebestemming. Het past wel in een tijd waarin steeds meer impulsaankopen worden gedaan. Anderzijds besluiten de klanten van het reisbureau een kop koffie te drinken of iets te eten.’
Over de invulling van de overige twee horecabedrijven in het Thalia-complex onderhandelt Grolsch nog met verschillende gegadigden. De directie van Dudok, onder meer bekend van brasserie Dudok aan de Meent in Rotterdam, had aanvankelijk belangstelling maar haakte af.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels