nieuws

Prijs patatje mayo niet van deze tijd

Horeca

Cafetariahouder Franck van Hout roept zijn Oldenzaalse collega’s op om tot gezamenlijke prijsafspraken te komen. Door de stijgende kosten zijn volgens hem de huidige prijzen niet meer van deze tijd.

De eigenaar van Francks Frietjes herinnert eraan dat allerlei kosten de afgelopen jaren fors zijn gestegen. ‘Daarentegen zijn de prijzen van een patatje en een kroketje niet verhoogd. Slechts als de aardappeloogst tegenviel, werd je als cafetariahouder wel gedwongen om de prijs iets te verhogen. Maar als de prijs van een doos patat weer omlaag ging, ging het frietje mee.’
Via een brief roept Van Hout zijn Oldenzaalse cafetariahouders op om de situatie te bespreken. ‘Het zou prachtig zijn als we de concurrentiegedachte opzij zetten en prijsafspraken konden maken.’ Hij verwijst daarbij naar de café-eigenaars in de binnenstad. Ook zij zitten regelmatig met elkaar om tafel en maken collectief prijsafspraken. ‘Toen ik in 1987 in Oldenzaal kwam wonen, kostte een biertje ƒ 1,65, nu ƒ 3,25. Ik beweer niet dat we onze patatprijzen moeten koppelen aan de bierprijs, maar dit zet je wel aan het denken.’ Van Hout hoopt op veel reacties van collega’s, ook omdat hij het tijd vindt dat ‘de concurrenten’ elkaar eens leren kennen.
Eigenaar Zeki Faal van de Come Back-cafetaria De Margriet heeft inmiddels laten weten volledig achter het initiatief van Van Hout te staan. ‘Maar ik denk dat velen het laten afweten. In het verleden is wel vaker geprobeerd om gezamenlijk de prijzen te verhogen. Er zijn altijd cafetariahouders die het niet aandurven.’
Ook Frank Tanke, eigenaar van De Elsmöss, vindt de oproep van Van Hout een goed initiatief. ‘Voor mij geldt wel dat iedereen moet meegaan in eventuele prijsafspraken. Anders houdt het op.’ Tanke refereert daarbij aan een overlegorgaan tussen cafetaria-ondernemers ruim dertig jaar geleden. ‘Om de paar maanden kwamen we toen bij elkaar om eventuele prijsverhogingen vast te leggen, totdat één cafetariahouder eigen prijzen ging hanteren. Het hele overlegorgaan is daarna uiteen gevallen.’
Van Hout zegt dat hij zeer teleurgesteld zou zijn als zijn oproep tot niets zou leiden. Hij is er enigszins huiverig voor dat klanten hem gaan zien als ‘de patatboer die de prijzen omhoog wil gooien.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels