nieuws

SK nr. 2 Dramatische stijging aantal overvallen pizzakoeriers

Horeca

Het aantal overvallen op pizzakoeriers is het afgelopen jaar met 74 procent gestegen. Voorlopige cijfers van de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) spreken over 212 overvallen in 2000, tegenover 122 in 1999.

De cijfers zijn nog niet definitief, omdat nog een deel van de decembercijfers ontbreken. Dit betekent dat het aantal overvallen uiteindelijk alleen nog maar hoger kan uitvallen. Het Bedrijfschap Horeca en Catering en de Sector fastfood en ijsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) noemen de toename ‘een zorgelijke ontwikkeling’. Een opvallende ontwikkeling, temeer omdat het aantal overvallen in de totale horecasector, maaltijdbezorgers niet meegerekend, in dezelfde periode juist met 12 procent is gezakt. De statistieken vermelden in 1999 een getal van 381 overvallen in de horeca, tegenover 334 een jaar later.
KHN heeft nu aangekondigd snel met de pizzabezorgbedrijven en het Ministerie van Justitie rond de tafel te willen gaan zitten. Inzet van het driehoeksoverleg zal zijn ‘gezamenlijk te kijken naar mogelijkheden voor oplossingen en acties’, zoals sectormanager Bas van Osta van de Sector fastfood en ijsbedrijven het uitdrukt. Ook zal mogelijk later het Bedrijvenplatform tegen roofovervallen bij de besprekingen worden betrokken.
Algemeen is bekend dat daders van roofovervallen op pizzakoeriers het munten op het cashgeld of de scooter. Ook blijken de overvallers vaak bekenden te zijn. De Original Pizza Company (OPC) heeft daarnaast al eerder in Snackkoerier laten doorschemeren dat bezorgers zich regelmatig láten overvallen. Ze verzinnen een overval en steken het geld in eigen zak. Het bewijs is evenwel vaak moeilijk te leveren. De overvaltoename treft ook OPC, met als dieptepunt een dertigtal overvallen in een half jaar tijd in Rotterdam. In een reactie hierop hanteert OPC nu onder meer een zwarte lijst met adressen, hanteert het vaker de auto in plaats van scooters en stuurt zij bezorgers na achten niet meer alleen op pad.
Cashgeld blijft de zwakke stee voor de pizzabezorgers. Erkent Mels Stillebroer, senior beleidsmedewerker Juridische Zaken bij het Bedrijfschap Horeca en Catering. Stillebroer: ‘De mooiste oplossing blijft toch dat bezorgers geen contant geld bij zich hebben, maar een pinapparaat.’
Bart Jan Wijsman, algemeen directeur van New York Pizza (NYP), bevestigt de zienswijze van Stillebroer. ‘We hebben een jaar lang een proef gedaan met chippen, maar dat bleek geen succes. Heel veel mensen hebben namelijk geen chipknip.’ Inmiddels bekijkt de NYP-keten ‘1001 andere dingen’, waaronder het werken met mobiele pinapparatuur. Groot nadeel daarvan is de hoge aanschafprijs. Wijsman wil verder niet op het ophanden zijnde driehoeksoverleg ingaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels