nieuws

Smulwereld beperkt communicatie tot internet

Horeca

Cafetariaformule Smulwereld wil vanaf het jaar 2002 de onderlinge communicatie alleen nog via internet laten lopen. Uitwisseling van informatie per post is dan verleden tijd. Dit kondigde Gerard Sterkenburg, general manager van Fast Food Concepts, aan tijdens de jaarvergadering van Smulwereld in Hoofddorp.

Volgens Sterkenburg is communiceren via internet supersnel. ‘Ook scheelt het in de kosten ten opzichte van gegevensuitwisseling per post.’ De 69 (van in totaal 82) bij Smulwereld aangesloten cafetariahouders die op de jaarvergadering aanwezig waren, konden direct op de aankondiging reageren. Met behulp van een stemkastje gaf 64 procent aan wel voor communicatie over internet te voelen. 31 procent stemde ‘nee’. Sterkenburg liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. ‘Als organisatie kiezen we voor één lijn. Cafetariahouders die niet mee willen, vallen af’, zo liet hij na afloop van de vergadering weten. Overigens is 84 procent van de Smulwereld-ondernemers reeds aangesloten op het web. De Smulwereld-keten is één van de formules van ketenorganisatie Fast Food Concepts (FFC).
Kassa
Op de jaarvergadering presenteerde Sterkenburg tevens het financieel managementsysteem ‘Next to Food’. ‘Hiermee wordt voor iedere cafetariahouder de totale bedrijfsvoering veel inzichtelijker gemaakt’, zo vatte hij het voordeel van het digitale systeem samen. ‘Het is een uitgebreide kassa die de gebruiker in één oogopslag informatie verschaft over onder meer de omzetcijfers en het consumptiepatroon in zijn zaak. Ook heeft het systeem een bestelfunctie, zowel vanuit de consument als richting leverancier.’
FFC heeft vorig jaar zeven maanden proefgedraaid met ‘Next to Food’ bij een aantal zaken van Vork. Smulwereld maakt eveneens deel uit van ketenorganisatie FFC. Antonio Stroes, directeur van FFC, lichtte toe dat de resultaten van het pilotproject bevredigend waren. ‘Alle Vork-zaken krijgen begin 2001 standaard de beschikking over het nieuwe financieel management systeem. ‘Next to food’ zullen we vervolgens ook invoeren in de cafetaria’s van Smulwereld die daarvoor belangstelling hebben’, aldus Stroes. Een peiling onder de aanwezige cafetaria-ondernemers wees uit dat 69 procent interesse heeft in het systeem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels