Stijgende kosten: hogere prijzen of minder winst

De kosten voor horecaondernemers nemen toe. Leveranciers verhogen hun prijzen vanwege de gestegen brandstofprijzen. Via de CAO is een loonsverhoging afgesproken van 7,75 procent en bovendien is het hoge BTW-tarief per 1 januari 2001 omhooggegaan van 17,5 naar 19 procent. Misset Horeca vroeg vijf ondernemers naar de gevolgen die de toenemende kosten hebben op de prijzen voor de consument.

Patrice Hijsterborg, McDonald’s Nederland‘
Bij de McDonald’s-vestigingen vinden nu, aan het begin van het nieuwe jaar, geen prijsverhogingen plaats. Wat de rest van het jaar brengt is niet te voorspellen. Het verhoogde BTW-tarief voor non-food heeft voor een restaurant als McDonald’s weinig gevolgen. Eventuele toename van de kosten berekenen we niet door, dat zien we als een geste richting de klant. Nederland telt inmiddels 206 vestigingen, allemaal gerund door franchiseondernemers. Die zijn vrij in het vaststellen van de prijzen. Wij geven alleen adviesprijzen. De gestegen benzineprijs berekenen we sinds oktober door aan de ondernemers, maar dat heeft nog geen invloed gehad op de menuprijzen. Dat geldt ook voor de loonsverhoging. Met 15.000 man personeel in totaal is dat een behoorlijke post. Omdat we een franchiseorganisatie zijn vormt ook de kostenstijging op dit vlak voor ons geen aanleiding voor prijsstijgingen.’

Chiel Jongejan, De Après Skihut, Rotterdam‘
Onze prijzen zullen dit jaar geleidelijk stijgen. We moeten wel blijven verdienen. Momenteel heb ik daar contact over met andere horecaondernemers in Rotterdam. Als je kwaliteit wilt blijven leveren, moet je de prijs wel verhogen. Wij leveren bovendien veel entertainment. Er wordt gedanst en gezongen. Ik zie hogere prijzen daarom niet als een probleem. Dat wordt het pas als het straks minder gaat met de economie. Wat een biertje maximaal mag kosten is moeilijk te zeggen. Nu betaalt de klant ƒ3,75 en dat vind ik al aan de prijs. Als je straks voor een rondje van tien bier ƒ45,- neer moet tellen, gaat het wel pijn doen. Hoger dan ƒ4,25 wil ik niet gaan. Dan zullen we zelf ook concessies gaan doen. Het blijft een hoop geld, maar aan de andere kant krijgen onze bezoekers er veel voor terug. Er is entertainment, ze doen contacten op.

Rob Spelier, Lunchcafé Stadhuis, Goes‘
Ik verhoog de prijzen per 1 maart of per 1 april. Hopelijk red ik maart, maar vanwege de voorbereiding op de euro weet ik niet of we de nieuwe prijzen op tijd bij de drukker krijgen. De komst van de nieuwe munt levert een hoop extra werk op. Stijgende kosten zitten voor onze zaak in de aanpassingen van de kassa en de administratie. Gemiddeld hebben we hier dagelijks twaalf man personeel lopen. De loonsverhoging die de CAO met zich meebrengt, bezorgt ons dus ook de nodige kosten. De prijzen gaan daarom ongeveer met 3 procent omhoog.

Bert van ’t Hof, Hotel De Admiraal, Amsterdam‘
De belangrijkste factor die bij ons een eventuele prijsstijging met zich meebrengt is de huur. Die werkt het sterkste door. Brandstofprijzen hebben weinig invloed. Ons hotel telt negen kamers. Personeelskosten hebben we niet omdat mijn partner en ik alles zelf doen. We serveren de gasten alleen ontbijt. Als de prijs van brood en kaas verdubbelt, berekenen we dat zeker door, maar tot op heden was dat niet het geval. Eén keer in de paar jaar verhogen we de prijzen om de stijging van diverse kosten te verrekenen. Dat is ook in april 2000 gebeurd. Toen hebben we de kamerprijzen met 5 procent verhoogd.’

John Laan, Partycentrum Lommerrijk, Rotterdam‘
Wij verhogen de prijzen in twee fasen. In september hebben we er 5 procent bijgedaan en deze maand volgt nog eens 5 procent. Dat is een behoorlijke stijging, maar het zijn hoogtijdagen voor de economie en daar mogen wij best van meeprofiteren. Bovendien zitten we met stijgende kosten van loon, brandstof en een verhoogd BTW-tarief. Onze vaste klanten hebben we al op de hoogte gesteld van de veranderingen. Klanten die de afgelopen tijd een begroting wilden, zijn gewezen op de aankomende prijsverhoging. We hebben bewust gekozen voor twee fasen omdat 10 procent toch een behoorlijke stap is. Als horecaondernemer heb je altijd wat angst om de prijs te verhogen. Niet alle producten en diensten zijn trouwens met 10 procent gestegen. Het geldt vooral voor de dranken en voor de keuken.