AIC overspoeld met vragen cafébrand

Sinds de nieuwjaarsbrand in café De Hemel hebben 1200 mensen telefonisch contact opgenomen met het Advies en Informatiecentrum (AIC) in Volendam. Bijna 180 mensen bezochten het AIC. Het centrum legde 51 huisbezoeken af.

Het AIC is direct na de cafébrand opgezet om hulp te geven aan iedereen die te maken heeft met de gevolgen van de nieuwjaarsbrand. Het AIC hoopt zo blijvende psychische schade te voorkomen. Het centrum was de eerste twee maanden in het Don Bosco College gevestigd, maar is nu verhuisd naar de tijdelijke polikliniek die maandag door minister Borst is geopend. Veelgestelde vragen zijn: Kan ik de lijst met slachtoffers inzien? Hoe is de toestand van de slachtoffers? Wat zijn de openingstijden van jeugdcentra? Ook achterhalen mensen telefoonnummers van instanties als politie, gemeente en Stichting Slachtofferhulp via het AIC. Ook willen zij informatie over begrafenissen en vragen zij een bezoek aan café De Hemel aan. Het AIC brengt vraag en aanbod van cliënt en hulpverlenende instanties bij elkaar. Iedereen die vragen heeft over de gevolgen van de brand kan hier terecht. Ook benadert het AIC getroffenen en inventariseert zij alle lokale initiatieven van vrijwilligers en hulpverlenende instanties. Daarnaast tracht het centrum problemen te signaleren en die door te spelen naar het openbaar bestuur en hulpverlenende instanties.