nieuws

Heineken doet gooi naar duitse biermarkt

Horeca

Heineken probeert zich in te kopen op de Duitse biermarkt; misschien wel de moeilijkste biermarkt van Europa.

Er wordt onderhandeld over een minderheidsbelang in de Duitse brouwerij Schörghuber. Heineken zit al wel in Duitsland, maar houdt zich overwegend bezig met de verkoop van het eigen bier als hippe drank in de horeca van steden als Berlijn.
Net als andere grote internationale brouwers slaagde de brouwer er tot nog toe niet in echt door te dringen tot de Duitse biermarkt. Dat komt enerzijds omdat Duitsers het liefst het eigen bier drinken en anderzijds omdat de Duitse brouwerijen nog heel kleinschalig zijn. De Duitsers drinken samen op jaarbasis voor 21 miljard gulden aan bier; een omzet die zo’n 1200 brouwers moeten delen. Gemiddeld zetten de brouwers voor niet meer dan 200 miljoen gulden af.
Heineken is vooral geïnteresseerd in het Weissbier van de Schörghuber-brouwerij, volgens een woordvoerder een product dat zich uitstekend leent voor de export. ‘Gezien ons distributienetwerk in 170 landen zijn wij een interessante partij om zaken mee te doen’, aldus een woordvoerder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels