Winst Heineken boven verwachting

Bierbrouwer Heineken heeft een goed jaar achter de rug. De nettowinst over 2000 steeg met 20 procent tot 621 miljoen euro (f 1,37 miljard). Ook de omzet nam toe, met 13 procent naar 8,1 miljard euro ( f 17,85 miljard). Het bedrijfsresultaat kwam 15,3 procent hoger uit, op 921 miljoen euro (f 2,02 miljard).

De cijfers zijn boven verwachting. Analisten hadden gerekend op nettowinst van 601 tot 610 miljoen euro. De winst per aandeel werd geschat op 1,92 tot 1,95 euro, maar kwam uit op 1,98. Overnames van nieuwe bedrijven bleken vorig jaar een belangrijke aanjager voor Heinekens resultaten. De aanwinsten Cruzcampo (Spanje), Gemer en Martiner (Slowakije) en Affligem (België) namen 7 procent van de totale omzetstijging voor hun rekening. De sterkste omzettoename was echter te danken aan de hogere wisselkoers van de Amerikaanse dollar.
De wereldbiermarkt groeide in 2000 met ruim 2,5 procent tot zo'n 1,36 miljard hectoliter. De Heineken Groep, exclusief de gelieerde ondernemingen Kaiser en Quilmes, nam daarvan 74,8 miljoen hectoliter voor haar rekening, een toename van 10,5 procent.
Met name in de Verenigde Staten presteerde Heineken goed. Terwijl de markt daar maar licht steeg, wist de Amsterdamse bierbrouwer 15 procent meer Heineken en 13 procent meer Amstel Light te verkopen.
De matige zomer drukte de verkopen in Nederland. De markt daalde licht, de resultaten bleven gelijk. De merken van de Heineken Groep verwierven wel een iets groter marktaandeel. In Spanje profiteerde Heineken van de overname van Cruzcampo, dat op het Iberisch schiereiland over een dicht distributienetwerk beschikt. De verkoop steeg met 28 procent. Heineken is van plan zijn aandelen te splitsen. In ruil voor twee oude Heineken-stukken, krijgen beleggers vijf nieuwe.
Voor dit jaar hoedt Heineken zich voor hooggespannen verwachtingen. De bierbrouwer beperkt zich tot de uitspraak dat hij voor 2001 'opnieuw een verdere toename van de nettowinst' verwacht.