nieuws

KHN inventariseert schade door mkz

Horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept haar branche op om bedrijfsschade als gevolg van de mond- en klauwzeer (mkz) te melden. Samen met bondgenoten Toerisme en Recreatie Nederland, Recron en Hiswa wil KHN na de crisis een schadeclaim indienen bij de rijksoverheid.

KHN heeft in een brief aan haar leden over de crisis geïnformeerd en hen opgeroepen om eventuele bedrijfsschade te melden. Zo hoopt KHN een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de schade die in de sector door de mkz-crisis is ontstaan.

KHN schat vooralsnog in dat er niet veel valt te halen bij de overheid. ‘We willen geen valse hoop wekken. Als er iets van een schadevergoeding komt, zal uiteraard eerst de agrarische sector daarvoor in aanmerking komen’, meldt KHN-voorlichter Ans Groenewegen. ‘In Engeland is echter gebleken dat de schade voor de horeca en de toeristische sector door de crisis aanzienlijk is. Om toch die eerste stap richting de overheid te maken, hebben we een totaal beeld van de schade nodig.’

De schadegegevens kunnen op een formulier op de internetsite www.horeca.org worden ingevoerd of telefonisch worden doorgegeven aan de afdeling Info & Advies (tel. 0348-489411). Horeca Nederland raadt haar leden ook aan om de schade in elk geval bij de verzekeraar te melden.
Ondertussen wordt door de vier bondgenoten en dan met name door Toerisme en Recreatie Nederland gewerkt aan een publiciteitscampagne in het buitenland.

‘In Duitsland hebben diverse media het beeld geschetst dat Nederland door de mkz-crisis is afgesloten. Om annuleringen van toeristen te voorkomen is de publiciteitscampagne opgezet. Deze wordt inmiddels redelijk opgepakt. Over het algemeen blijkt het met de annuleringen nog mee te vallen. We willen echter het beeld dat Nederland dicht is, absoluut tegengaan.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels