nieuws

Misset Horeca nr. 17 2001

Horeca

Deze week in Misset Horeca de gevolgen van de mkz-maatregelen. Jac Wezenbeek van Proeverij Caruso vertelt over ehtiek bij ondernemerschap. Trendy jongeren grijpen vaker naar powerdranken.

Het water tot de lippen

Honderden horecaondernemers in bosrijke gebieden stijgt het water tot de lippen. Gasten – fietsers en wandelaars – blijven door de mkz-maatregelen weg. De schade loopt in de miljoenen. De regering erkent het probleem, maar een schadevergoeding zit er voor de getroffen ondernemers niet in.

Gastheer stelt grenzen

Ondernemen in de horeca betekent meer dan omzet genereren en winst maken. Ethiek en normen en waarden vormen een wezenlijk onderdeel van het gastheerschap. Jac Wezenbeek van Proeverij Caruso in Roosendaal heeft zijn filosofie over ethisch ondernemerschap vastgelegd in een eigen code.

Powerdrinks populair

Trendy jongeren grijpen minder vaak naar bier en cola en sneller naar powerdranken. De uitstraling van de pepdrankjes – stoer, snel en sterk – past bij hen en de verschafte extra power kunnen ze tijdens lange uitgaansuren goed gebruiken. Ze schrikken er niet voor terug dik boven een tientje voor zo’n consumptie neer te tellen.

Hotel X-tra

Victoria Hotel Amsterdam maakt extra werk van arbeidsomstandigheden en veiligheid. Het voorkomt ziekteverzuim en het personeel zit lekkerder in z’n vel. Een Arbocommissie, bestaande uit afdelingshoofden, steekt maandelijks de koppen bijeen om praktische knelpunten op de werkvloer op te lossen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels