nieuws

Teleurstellend jaar voor Bavaria

Horeca

Bierbrouwer Bavaria heeft ƒ 3,5 miljoen verlies geleden in 2000. Dit in tegenstelling tot de andere twee Nederlandse brouwers, Heineken en Grolsch. Die hebben wel een winstgevend jaar achter de rug. In 1999 boekte Bavaria nog een winst van ƒ 15,1 miljoen.

De netto omzet ging met 8,3 procent omhoog tot ƒ 738,4 miljoen, maar toch sloot het familiebedrijf het jaar af met een negatief bedrijfsresultaat van ƒ 0,2 miljoen. Bavaria wijt die teleurstellende resultaten aan fors stijgende kosten.
Vooral een duurder verkoopapparaat en de hogere energieprijzen speelden de brouwer parten. Ook stijgende productiekosten, hogere afschrijvingen en reserveringen voor reorganisaties hebben de onderneming op kosten gejaagd. In 2000 werd voor ƒ 88 miljoen geïnvesteerd.

Het aandeel van Bavaria in de Nederlandse biermarkt bleef met iets meer dan 15 procent gelijk aan dat van 1999. Het bedrijf verkocht 1,9 miljoen hectoliter in eigen land en exporteerde 2,2 miljoen hectoliter, net zo veel als in het jaar daarvoor. De afzet van frisdranken steeg met bijna 32 procent. De raad van bestuur rekent dit jaar op een verbetering van de resultaten vooral door een betere beheersing van de kosten.
Ook wil het bedrijf het merk Bavaria nadrukkelijker onder de aandacht van de consument brengen. ‘Het zal geen gemakkelijk jaar worden’, aldus bestuursvoorzitter P. Swinkels. ‘Door de stagnerende biermarkt en de toenemende concurrentie wordt het steeds belangrijker om efficiënt te werken en onze bedrijfsprocessen te verbeteren.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels